Saturday, April 24, 2010

.: Diari Seorang Hamba :.

Hari ni, 24 april 2010..(kali ni nak tulis dalam mood diari sikit)

Penat terasa sangat selepas seharian keluar bersama sahabat tersayang sambil servis kereta yang memakan masa berjam2 lamanya. Mama minta kinah tidur, sebab esok kinah akan drive ke bangi pagi2 sebab isnin t/hari tu kinah ada paper killer, paper electronics.

Tapi, rasa nak menaip sesuatu dalam 'diari electronic' ni, tempat kinah berkongsi rasa, pendapat, melampiaskan 'sajak' dan seangakatan la...serius, rindu dengan blog. Salah satu cara kinah refresh diri kinah.

Tibe2 kinah nak recall semula perjalanan hidup yang kinah tempuh dalam 3 hari ni. Bermula kisah pada 22 april 2010.

Jam 7.15 pagi kinah dah gerak dari bilik semata nak kejar bas di hentian kajang jam 9.00 pagi. Kalau ikutkan, jarak dari kolej kinah ke hentian kajang tu hanya makan masa dalam 8 minit, tapi seawal jan 7.15 pagi dah keluar bilik sebab nak kajar bas rapid.

Disebabkan jarang balik naik bas dan seorang diri, maka tawakal la jawapannya. Sampai di bus stop kolej, Allah pertemukn kinah dengan seorang hamba Allah yang sama destinasinya iaitu hentian kajang, maka kami bergandingan bersama, alhamdulillah, Allah tak pernah biarkan kinah berseorangan di dunia ni sebenarnya.

Setelah kami bersarapan, beli surat khabar untuk di baca dalam bas, kami sama2 bergerak ke bas masing2 yang bertolak tepat jam 9 pagi. Kinah menaiki bas Sani Express yang merah menyala tu. Kali ni dapat seat single, maka rasa lega la sikit.

Dalam bas, tiada apa yang menarik, baca surat khabar, tengok kiri..tengok kanan...pusing kiri..pusing kanan..benda yang sama, sebab tak dapat lelapkan mata, dah biasa berjaga time travel...

Lebih kurang jam 1.45 petang alhamdulillah bas tersebut sampai ke terminal bas kuantan dengan selamat. Dengan penuh 'ketergesaan' kinah berlari anak ke terminat bas tambang yang terletak belakang pasar besar kuantan...gara2 nak kejar bas balik ke pekan plak.

Intai punya intai, tak nampak bas yang di nanti, tepon sepupu sebab dia bekerja di syarikat bas tersebut, bertanyakan jam perjalanan bas yang seterusnya, dia jawab, jam 3.30 petang untuk yang seterusnya...

3.30???sekarang dalam kul 2, apa kinah nak buat sampai kul 3.30 petang sengsorang diri?? takpe2, belasah ke tempat yang sudi terima kinah.

Buka beg duit, RM5 sekeping, RM1 sekeping..maka ada la dalam RM6...memang cukup2 nak balik pekan je ni, mana nak cari mesin ATM ni...patah semula ke terminal...

Lepas amik duit, kinah gi makan sengsorang kat terminal tu, then solat terus, masa berjalan, jam lebih kurang 3.10 petang, cun dah masa tu...terus la gi naik bas tambang nak balik pekan.

Dalam bas tu plak...haish...kinah ni suka observe orang, bukan apa, seronok kan kite dapat tengok orang ni, antara lain bnda tu dapat ajar kita tentang sesuatu nilai.

Seat bahagian depan mostly dah penuh, agak belakang juga la, belakang kan port kaum adam biasanya, maka timbul la rasa kurang selesa...demi menjaga diri ini, beg diletakkn di seat sebelah ku ini...huhu..

Seorang wanita dalam lingkungan 30-an naik bersama perut yang sarat menggendong beg pack yang terselit botol susu di tepi beg tersebut dan memegang seorang kanak2 lelaki di belakangnya...comel...dia dapat duduk di depan setelah sepasang kekasih 'mengalah' dengan ibu muda tersebut.

Tak lama kemudian, ada seorang pak cik memakai kemeja yang simple dan di belakangnya ad seorang perempuan yang pun memakai pakaian yang simple tapi kemas, mereka berpegangan tangan...usia mereka mungkin sebaya dengan ibu bapa ku...

Pasangan ini duduk selang 2 kerusi di hadapan kinah...tadinya tukang conductor bas yang duduk di seat tersebut, tapi sekarang seat tu dah kosong. Pasangan ini berjya menarik minat kinah..hehe..sebab apa?? jeng2...

Perjalanan dari terminal tu ke pekan kalau naik bas tambang ni hampir sejam juga la ianya memakan masa...dalam tempoh sejam tu, kinah sentiasa perhati pasangan emas ni..suke sangat, romantik habis.

Si suami tanpa segan silu peluk isteri dia....ala2 tangan kat tempat sandar kerusi tu, then, tak lama lepas tu, si suami baring di bahu si isteri....waaaaa...kinah agak cemburu di situ...haish kinah ni, apa tengok2...

Tibe2, naik seorang remaja lelaki yang berkaca mata putih dan duduk betul2 di belakang pasangan emas ni merangkap betul2 di depan kinah, haish, maka terhalang la kinah kan...rasa seperti di sindir pun ada dengan remaja lelaki ni sebab dia asyik membaca buku dalam bas tersebut, sedangkan kinah?? skodeng orang je kan...padan muka diri sendiri la kn.

Lebih kurang 4.15 petang alhamdulillah, akhirnya kaki ini berjaya menjejakkan ke laman rumah..disebabkan rumah tepi jalan besar, tak la jalan dalam2 sangat kan.

Mak tak balik kerja lagi, ayah pun, sama dengan abang...kunci rumah plak takde, maka?? duduk la kat luar rumah tu tunggu sape2 yang balik dulu. Apa kinah buat?? on9 dari luar rumah, sebab abang tak tutup wireless...buka la laptop dari luar rumah..dengan plug nye..suke2..terima kasih abg tersyang kerana sudi buat wireless utk adikmu..

Petang berganti malam, dan malam itu, tak banyak yang kinah buat bersama keluarga. Sebab pada malam tersebut, kami sekeluarga dinner di restoran kegemaran abang..kami makan seafood..menunya, macam biasa, udang dan sotong adalah benda yang wajib...

Ntah kenapa, malam tu, kinah banyak merenung muka mama...terasa cukup sayu hati ini melihat garisan2 yang memakan usia bondaku itu, tapi sedikit pun tidak tergambar di wajahnya yang sebenar, mama cukup tabah di mata kinah.

Malam tu mama cantik sangat, jubah yang biasa je mama pakai, tapi ntah, hati ni mudah tersentuh dengan setiap gerak geri mama sejak akhir2 ni...abang semakin tembam..makin bulat, tapi abang kate, "bulat tu comel"....tu ayat abang...satu2 nya abang yang kinah ada dalm dunia ni. Abah?? abah paling kinah respect, abah maintain, tak naik tak turun, dari dulu sampai sekarang.....

Lepas makan, kami balik dengan kereta berasingan, ye la datang pun dengan kereta lain2, abang datang dgn kereta dia sebab dia datang terus lepas kerja dan kami 3 beranak datang satu kereta, abah tak bagi kinah drive malm tu, dia kata kinah masih penat..huhu...terharu

Tamat hari khamis....

Jumaat rutin surirumah seperti biasa..basuh baju, sidai baju, kemas rumah, sapu sampah, settlekn pinggan mangkuk...macam biasa, buat sorang2 diri..ada masa kinah mengeluh, timbul perasaan bosan buat semua ni, tapi masa mendewasakan kinah, sebab terfikir, macma mana mama buat semua ni tanpa kira masa untuk suatu tempoh yang lama???

Itu ibukan....hebat nya seorang ibu

Hari jumaat memang abang tak kerja, maka tinggal la kami dua beradik kat dalam rumah ni..Masa mama balik tengah hari tu, sebelum abang gi solat jumaat, kinah pasang la tv3, tibe2...

mama bagi kuliyah pada kami.....serius kami adik beradik mendengar....topiknya apa?? isu rumah tangga la...

"Pagi tadi mama gi kelas agama, ustas sebut tentang t/jawab suami isteri dalam menguruskan sebuah rumah tangga. Tugas suami itu ini, tugas isteri itu ini kan... awak orang pun tahu akan hakikat tu kan, jadi siap2kan la diri untuk pikul tugas tu." mukhadimah mama.

"Ayen, awak tu dah bertunang, esok lusa dah nak jadi suami orang, tulat tubir jadi bapak orang, solat semua jangan tinggal, esok anak ajak solat, kang mulalah tak tahu nak jadi imam...cari nafkah dari sumber yang halal, biarpun kecik gajinya, yang penting berkat..awak imam keluarga, nanti akan tanggung dosa anak isteri pula, jangan amik ringan semua ni," itu untuk abang dulu..

"Adik, awak ni pun satu. Masak2 la sokmo, jangan la malas2...cuba belajar masak yang susah2 sikit, ni tak, yang simple2 je yang rajin nak buatnya..esok, suami nak makan isteri masak, mulalah, ajak makan luar sokmo...isteri dik, kena jaga maruah suami, kena pandai jaga diri masa suami takde, jaga rumah masa suami takde, jaga nama baik suami. Awak ingat senang ke semua tu?? t/jawab seorang isteri bukan setakat masak, kemas rumah, tapi lebih dari tu...isteri adalah pelengkap suami dalam segala hal, dia penenang suami di saat apa pun," turn kinah plak di tarbiyah dari mama...senyum je la, malu sendiri kan.

"Mama dah takde harta, awak dua beradik je harta yang mama ada, sebab tu mama minta awak dua orang doa la banyak2 ke mama bila mama dah takde nanti, mama minta maaf la sebab tak bagi ilmu sepenuhnya kat awak orang, mama minta maaf sebab tak dapat bagi didikan yang terbaik untuk awak berdua, mama minta maaf banyak2..." itu part kinah tak suke dengar, seorang ibu minta maaf dengan ibunya..huh, luluh hati ini, habis di'macho'kan diri, jangan air mata ini tumpah lagi.

"Mula2 kawin, kalau boleh settlekn rumah dulu, bukannye kete mewah..sebab itu tempat berlindung, lepas tu bila dah stabil, baru fikir kereta yang lebih selesa...dan amik satu2 step untuk anak2 plak. Lahir je sorang anak, terus buat saving, even 10ringgit per month, pun dah membantu masa depan anak2 awak orang esok..ingat tu pesan mama,"

Jarang abang nak pay attention bab2 macam ni, biasanya abang akan cari topik lain, tak taw la sebab apa abang tu, tapi kinah memang dah segan semua ada....mama suka je buka topik macam ni pada anak2 dia, terasa macam dah tua sangat kami ni..

Tapi, apa yang kinah tahu, mama menaruh harapan yang tinggi pada anak2 dia sebenarnya, mama nak anak2 dia jadi anak yang soleh dan solehah, sekali gus jadi seorang isteri atau suami yang soleh dan solehah juga. Mama ibu terbaik yang ina pernah jumpa dalam hidup, ma...

"Ina, amik air jap" request dari abang, sengaja nak lari topik..hehe..

Cepat la kawin abangku sayang....tak sabar nak ada kakak ipar ni..

Petang tu, kami habiskan masa di luar rumah, menikmati minum petang bersama di kerusi batu di garaj kereta. Air kopi+kuih jagung+jemput bilis....itu menunya. sedap....

Kinah amik masa bila dapat tahu Allah uji mama seperti sekarang...keadaan kesihatan mama, kinah amik masa untuk adapt semua ni...bukan tak redha dengan ujian Allah, tapi Allah lebih tahu apa yg ada dalam hati kinah. Yang kinah tahu, kinah cuba cari kekuatan dari segenap pelusuk yang ada untuk terus senyum depan mama...susah juga nak senyum dengan sepenuh hati tanpa ada air mata di sisi...

Mama tak pernah nak cerita, kenapa dia jadi macam tu, apa punca, dia buat rawatan apa, kalau dia balik jumpa doktor pakar, mama tak pernah nak share apa kata doktor...kinah takut nak tanya, takut jadi isu sensitif plak ke...

Jeng2....duhai blog kesayangan kinah, kinah minta maaf, banyak lagi nak luah dalam ni, tapi air mata ni dah tak dapat nak dibendung, takut nanti pekan banjir plak. Kinah memang tak boleh cite bab2 family ni, air mata murah sangat...tapi itu sumber kekuatan kinah..

Sahabat, isnin ni kinah dan sahabat2 fizik lain akan menduduki salah satu paper killer kami iaitu paper electronincs, doakn kami semua dapat jawab yang terbaik dan mendapat kecermelangan dunia akhirat, amin...doakan juga kinah selamat balik ke bangi esok pagi.

Kinah minta maaf banyak2 dengan semua ye...kinah harap, siapa pun yang bergelar 'suami' kinah suatu hari nanti, moga dia dapat terima kinah dan keluarga kinah seadanya..kinah sekeluarga bukan sesiapa, manusia yang penuh dengan kelemahan dan kekurangan, moga kehadiran insan itu dapat memberi sinar hakiki dalam hidup kami...

Walau apapun, family kinah tetap bertakhta di hati, tiada nilai gantinya..k, kinah dah tak larat nk membanjirkan pekan ni, esok nak drive, nanti sakit kepala plak.

Maafkan kinah ye...selamat berjuang buat sahabat semua...



:::Buat sahabatku yang sudi menemani kinah seharian hari ini, terima kasih bnyk2 shbt, terima kasih dunia akhirat...jasamua tak mampu ku balas..hanya iringan doa menjadi taruhan..uhibbuki fillah :::

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi