Thursday, March 17, 2011

:: Dia Lelaki Pertama Aku Cintai ::


Dia, seorang yang tabah di mata aku. Kesungguhannya, keikhlasannya amat2 memikat hati aku. Bagaimana mungkin hati ini menafikan dari mencintai lelaki itu?? Dia lelaki pertama yang aku cintai!!

Zaman kecilku dipenuhi dengan seribu satu perhatian darinya, namun bukan bermakna kini dewasaku telah lari dari perhatiannya. Yang menjadi hiasan sehari-hari adalah gelak tawaku yang tidak pernah kenal musim malah terhias indah dengan kenakalan yang tidak ubah seperti kanak2 lelaki, tapi lelaki pertama yang aku cintai ini sentiasa menghadiahkan dengan senyuman yang paling ikhlas di dunia.

Biar tutur bicaranya tidak 'sebanyak' wanita pertama yang aku cintai, tapi lenggok bahasanya menjadi jawapan segalanya.

Dia lelaki pertama yang aku cintai!! Sukardhi Bin Abu Samah, ayahanda tercinta dunia akhirat malah hingga syurga.

Abah, ketahuilah satu perkara, ina seorang anak yang amat2 mencintai abah, abah tahu kan hakikat itu?? Tak semestinya ina tak bagi kad hari lahir ina tak cintakan abah....cinta ina pada abah melebihi segalanya.

Abah, ina tak tahu berapa banyak air mata yang pernah abah tumpahkan selama abah menjaga, mendidik ina selama ini....ina juga tak tahu berapa banyak titik peluh yang gugur ke bumi dalam usaha abah mencari rezeki yang halal untuk ina dan ayen...ina juga tak tahu berapa banyak liter darah yang pernah mengalir dari abah saat mengalami luka2 bila abah keluar dari hutan demi ina dan ayen...ina tak pernah tahu jumlah yang tepat untuk itu...apatah lagi masa yang abah perjuangkan untuk bersama anak abah yang manja ini...

Abah, ina sayang abah, ina rindu abah!! Ina rindukan pelukan abah!!! Ina rindukan ciuman abah!!

Andai berpuluh tahun lepas, anak perempuan abah ni masih kecil....ina dengan ayen tak nakal sangatkan masa dulu?? Tapi selalu juga kena pukul dengan cebok....huhu sebab selalu balik lambat dari padang. Ina rindu masa tu.

Abah hantar ina ke tadika, abah hantar ina ke sekolah...ina membonceng abah...

Paling ina tak boleh lupa masa ina darjah satu sampai darjah lima, sebab mama sambung belajar masa tu. Mungkin ina dengan ayen tak faham apa yang berlaku, tapi bila ina dah besar ini, ina dapat ingat setiap satu yang berlaku tu dengan baik.

Abah ajar ina dengan ayen berdikari sejak ina 7 tahun lagi, kami belajar uruskan duit belanja sendiri, pakaian kami, masa buat kerja sekolah, pergi ke sekolah sendiri, segalanya ina belajar sejak ina 7 tahun. Abah, ina tak pernah salahkan keadaan malah ina berterima kasih untuk itu sebab ina jadi ina hari ini.

Mungkin terasa kurang sebab tiada kehadiran ibu di sisi saat pembesaran ina amat2 perlukan seorang ibu, tapi ina bersyukur ada abah biarpun abah selalu masuk hutan berminggu2 dan kami ditinggalkan di rumah mak long selama berminggu itu. Segalanya sendiri....sendiri....

Tapi, keluarga kita bersama semula...seronoknya...seronok sangat!! Ada mama yang selalu masak untuk kita sekeluarga. Anak2 abah ni dah la kuat makan, tapi ina harap ina ikut genetik abah, tak mudah gemuk, hehehe...

Abah, ina ingat lagi masa abah bawa ina ke rompin...ikut ke tempat kerja abah. Ina nak menangis sangat masa tu sebab ina tengok sendiri macam mana abah panjat lori balak untuk ukur kayu balak segala bagai. Abah tak pakai apa2 safety pun, hanya bersandarkan kudrat abah semata. Itu baru sikit ina tengok depan mata, yang ina tak tengok mesti lagi berat dari tu kan?? susah payah abah cari rezeki untuk ina dan ayen, sampai mati ina tak boleh balas kan.

Bila dah besar, ina dah pandai melawan abah. Ina dah pandai memberontak. Ina dah pandai buat kepala sendiri. Tapi abah, masih bersabar dengan ina sampai saat ini. Ina degil kan abah??

Masa sekolah menengah dulu, tiap2 minggu abah datang, bawa makanan dengan mama. Ina tunggu abah dengan mama datang, ina dah mula terasa dimanjakan. Tapi, sape lagi yang abah nak manjakan sebab abah hanya ada ina dengan ayen je kan....

Abah, anak abah dah jadi anak dara dah sekarang....cepatnya masa berlalu kan. Mama selalu cakap yang mama tak terasa anak2 mama dah besar, sebab tu mama selalu 'membebel' kat ina macam ina ni budak kecik lagi kan. Ina yang tak faham mama dan abah kan...

Abah, ina tahu abah banyak pendam rasa dengan ina dan ayen. Tolong maafkan kami ye bah, sebab kmi perlukan keredhaan Allah, dan keredhaan Allah itu terletak pada redha abah dan mama.

Ina rindukan keluarga kita, ina sayangkan keluarga kita sangat2. Ina sayang abah!!! Abah tahukan ina sayang abah.....ina selalu cakap kan...abah kena ingat taw, ina sayang abah!!

Abah, ina tunggu saat itu.....saat yang sebenar2 menjadi pelengkap kepada keluarga kita, ina akan sabar untuk itu, ina takkan pernah berhenti dari mendoakan untuk saat itu. Ina tunggu ye abah.

Ya Allah, panjangkan usia ayahandaku, berkatilah usianya, ibadatnya, amalannya, segalanya tentang dia....kasihilah dia sebagaimana dia mengasihi aku. Peliharalah iman dia, akidah dia terhadapMu. Aku amat menyayangi insan ini....



[mode: teringat kat abah.....]

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi