Thursday, August 27, 2009

**Air Itu Rahmat**

Salam muhibbah Ramadhan......tak terasa minggu pertama Ramadhan ini, sepertinya iman ini masih tidak begitu sedar akan kehadiran bulan yg mulia ini. Bgmn dgn shbt???

Benar bukan, ujian itu suatu tarbiyah buat kita semua, atau pun kifarah dosa. Namun, getaran jiwa ini tatkala menerima ujian itu, lebih melihatnya dari perspektif lain terlebih dahulu..astaghfirullah.. Ampunkan aku ya Allah...

Ingin sy kongsikn di sini, kisah yg berlaku pada kami di suatu pagi. Lebih kurang jam 4.30 pagi, pintu bilik kami diketuk bagai nk roboh...xpe2..mereka nk kejut sahur ni..bagus2....Tp, kedengaran suara2 memberi tahu sesuatu di luar sana.

Rupanya, kami kena kosongkn blok sesegera mungkin pada waktu itu juga, yg di bawa hanyalah barang penting dan berkumpul di kafe. Kenapa nie??

Nak jadi ke cerita, ujian bulan ramadhan disediakan utk kami. Dah nama pun universiti tarbiyah kan bulan ramadhan ni, maka Allah mengaturkn sesuatu utk kami....

Tangki air terpecah dua...tu yg jadi macam hujan lebat sebab 5000L air membanjiri blok kami, ada aras yg dh banjir..aras sy, ada jg la nk sampai buku lali..mmg mcm hujan lebat..

Sehingga saat ini, kewujudan air di blok amatlah tidak menentu. Malam ini, pengetua memutuskn kami untuk berpindah ke blok 3...kawasan asrama budak laki tu..

Pada awalnya, sy agak tidak menyetujui keputusan ini, tp ini je langkah yg terbaik utk semua. Benar kata abg alang, harap isu ini tidak dibesarkn sbb nk jaga maruah kolej dan universiti sendiri. Tapi, niat sy, utk berkongsi hikmah yg ada dlm peristiwa ini.

Pertama, pg itu, sangat ramai yg bersahur gara-gara kami kena berkumpul di kafe...erm..kalau tak sape je kan nk turun kafe..

Kedua, saat itu, sy lebih mengenali ahli paras sy kerana selama ini sy hnya bermain data tanpa melihat atau berkomunikasi dgn shbt2 separaas...

Ketiga, mengajar sy mahupun shbt2 menghargai air. Kami kena merantau ke blok lain, menumpang blik shbt lain...mcm2...tp inilah yg menguji tahap persahabatan jg.

Sy ada bercerita dgn roommate sy. Tak best sgt kalau duduk hostel tp xde isu air atau elektrik. Mmg time kena tu terasa susah payah nya, tp bila dh tamat ujian tu, kita akan terkenang semua kenangan tu... Betul kan?? Shbt2 sendiri pasti pernah mengalami masalah ini semua bukan??

Benarlah..air itu rahmat....manusia akan selalu terhantuk bila dah berlaku sesuatu... ambil la sedikit iktibar dari kisah air kami ini.



p/s : lepas ni sy akn sgt jarang on9, sebab blok baru yg kami akan pindah, xde wireless...

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi