Saturday, February 20, 2010

**Car Wash Amal**

Salam alaik buat semua sahabat dan hamba Allah yang sehingga ke hari ini kita masih meminjam segala benda yang dimilikiNYA... Kaifa haluk?? Bagaimana keadaan shbt2 semua?? Moga kita semua sentiasa dalam rahmatNya.

Susungguhnya, nikmat kesihatan adalah antara nikmat yang paling mahal di dunia ini. Sama2 peringatkan saya dan diri untuk menjaga amanah ini sebaiknya.

Haa....apa pandangan shbt2 tentang tajuk entry sy kali ni?? "Car Wash Amal"...ini bukanlah sy nk promosi apa2, tp sekadar coretan perkongsian. Betul ni, sy bukan la wakil mana2 car wash yang nak promote semua ni.

Mungkin juga apa yang sy nk tulis ni takde berkaitan pun dengan car wash amal, tp insyaAllah, sahabat2 akan faham, kenapa sy memilih tajuk tu sebagai tajuk entry kali ni.


Al-kisah, semalam (20 Feb 2010), sy berjanji dengan abah nk basuh kereta di waktu pagi, tapi tak buat juga...lepas tu kata tunda petang kul 5 petang....alhamdulillah, kul 5 petang lepas kami solat asar, kami ke luar rumah untuk melunaskan janji sy yang ditunda itu.

Maka bermulalah kisah kami....membasuh kereta viva hitam yang comel ini. Kenapa abah suruh jg basuh kereta ni, sbb esoknya sy akan pulang ke kampus ilmu di Bangi.

Alhamdulillah, ada yang menolong, tolong buat suasana lebih ceria....siapa?? kucing peliharaan kami, nama formalnya Adam, tapi last2 kami panggil Buntal...(tp dalam loghat Pekan, sebutan akan jadi Buntei).

Bila abah 'membasahkan' kereta dgn siraman air yang pertama, sy menyiapkan segala perkakas untuk membasuh, dah lama tak merasai suasana macam ni. Segala sabun, sponge, syampoo kereta adalah yang sendiri punye, abah kata, stok abah dh habis...huhu..saje je abah.

Takpe2, sy guna je yang memang sy sediakan.

Bila start 'menyabun' kereta, baru sy sedar sesuatu. Mata sy tibe2 terasa berair, bukan dek kerana semburan air paip, tapi hati ini cuba mengingatkan diri tentang sesuatu.


KERETA=DIRI KITA

Ini persamaan yang sy terbitkan hasil dari menyabun kereta. Kereta adalah diri saya. Bukan sama sekali merujuk kepada hak milik, malah jauh sekali menyamakan ciptaan Allah ini dengan ciptaan manusia itu, tapi ada sesuatu.....

Bila saya sabun kereta dari satu bahagian ke bahagian lain, dari situ, saya dapat mengenal pasti ada calar ke, ada yang kemek ke, yang tercabut ke atau sebagainya. Yup, itu clue yg tepat tentang persamaan KERETA=DIRI KITA.

Sungguh, Allah mengurniakan otak ini untuk kita terus berfikir dan berfikir. Saat tangan ini menyentuh bahagian2 kereta tersebut, semakin sy berfikir.

Sahabat dan diriku,

Cara kita nak mengenali Allah adalah dengan mengenal ciptaanNya bukan?? Kita kerap kali diasak dengan ayat ini, tapi sejauh mana penghayatan kita terhadap ayat ni?? Subhanallah, astaghfirullah...ampun Ya Allah.

Analogi yang cukup simple.

Jika sy tidak membasuh sendiri kereta tersebut, apakah mungkin sy tahu ada calar atau kemek atau apa2 'kotoran' pada kereta tersebut?? Tidak mungkin bukan.

Mesti akan ada yang berkata, "Ala, kalau kemek tu, tak yah tunggu basuh, kalau tengok biasa2 pun dah nampak..."

Saya tak menafikan pernyataan tersebut, tp sama tak perasaan tu semasa tangan ini sendiri yang membasuh dan menyedari keadaan tersebut?? Tangan ini sendiri yang menggosok tempat tersebut dengan penuh kasih sayang sambil mengucapkan syukur kerana Dia meminjamkan kita nikmat dunia yang sementara ini??

Mudah untuk dilafaz, 'cara nak kenal Allah, adalah dengan menghayati kepada ciptaanNya', tapi sejauh mana lafaz itu diimplan dalam hidup, hanya kita dan Dia yang tahu.


BASUH SENDIRI@HANTAR KEDAI

Sama juga dengan situasi di mana sama ada kita membasuh sendiri kereta atau hantar kedai je. Kalau dulu, ye, sy kerap kali menghantar ke kedai untuk dicuci, memang cepat harga pun boleh tahan, RM8..tapi saat itu saya rupanya kerugian sesuatu.

Saya rugi dari menghabiskan masa bersama kereta yang diamanahkan kepada sy ni. Memang kereta adalah kereta, tapi kereta pun ada perasaan kn...sahabat percaya, kereta ada perasaan?? Saya percaya....

Apa yang sy nak cuba bawa dari kisah sama ada basuh sendiri atau hantar kedai ni dengan cara nak mengenal Allah dengan menghayati ciptaanNya ialah, persepsi individu.

Siapa kata kereta yang dihantar ke kedai lebih bersih di basuh berbanding basuh sendiri?? Tepuk dada tanya diri, soalan ni subjektif, tiada jawapan yang tepat.

Memang orang di kedai tu basuh boleh dikategorikan bersih, berkilat kilau saat dipanah cahaya mentari kan...cuma, cuba sesekali sahabat2 tengok tempat2 yang 'terpencil', adakah dalam keadaan memuaskan??

Sekali pandang segalanya nampak cantik, nampak bersih, tapi sebenarnya tidak secara sebenar-benarnya.

Itu yang sy cuba bawa dari sudut perspektif tadi. Bagi pekerja2 di kedai, mereka melihat kereta kita sudah dibersihkan dengan baik, dengan sepenuh tenaga mereka, tapi masih ada beberapa perkara atau tempat yang tidak di mata kita.

Begitulah dalam melihat kebesaran Allah. Setiap dari kita melihat BERSIH itu, tapi setiap dari kita melihat BERSIH itu dari sudut berbeza. Begitu ciptaan Allah, untuk benar2 menghayati kebesaran Allah itu, kita tidak boleh bersandarkan 100% pada penghayatan individu lain. Mana yang baik, sudah tentu boleh menjadi sandaran kita, namun yang sebaliknya, fikirkanlah.


ANALOGI ELEKTRON

Saat mendengar perkataan electron, apa yang ada difikiran sahabat?? Sesuatu yang discrete?? Sesuatu yang wujud hanya dalam teori sahaja?? atau alergic dengar perkataan tu sebab tak minat fizik ke kimia ke...erm..gurau je..



Electron, ada seorang hamba Allah ni, saintis Barat pernah menyatakan lebih kurang begini, "Jika nilai negatif yang ada dalam electron ni teralih atau berkurang sedikit je, maka segala yang ada di alam ini tidak akan wujud,"

Benarkah apa yang dikatakan dia ni?? Tersangat benar.

Tapi, apa dia kata lagi..." Benarlah, memang ada pencipta yang hebat yang menciptakan electron ini,"

Setiap apa yang ada ini semuanya ada electron, jika cas dalam electron itu bertukar atau berkurang atau sebagainya, maka alam ini belum tentu wujud.

Apa kaitan analogi electron ini dengan entry kali ini???

Ini sebenarnya masih di bawah perspektif individu, atau cara seseorang itu menghayati ciptaan Allah. Walaupun dia bukan beragama Islam, tapi dia percaya electron itu dicipta oleh Great Creator.

Itu perspektif dia. Andai orang lain?? Berapa ramai yang akan melihat electron itu suatu yang hebat dalam mendalami IMAN mereka untuk menghayati ciptaan Allah ini.

Sehingga saat fakta ini diberitahu kepada sy, sy tidak pernah terfikir betapa electron suatu jasad yang mampu mengubah dunia ini. Ini yang sy cuba kongsikan tentang 'persepsi individu' kerana setiap dari kita dianugerahkan dengan kelebihan yang berbeza-beza, namun, manfaatkanlah ia bersama dalam mengingatkan siapa kita di sisi Dia.


CAR WASH AMAL

Jadi, agak-agaknya sahabat dapat tangkap tak kenapa entry kali ini saya namakan seperti yang dinamakan??

Sungguh, coretan kali ini bukan untuk bermegah diri untuk bercerita itu ini, namun perkongsian yang saya maksudkan di sebalik semua ini.

Harap sahabat2 dapat mengingatkan diri saya juga siapa kita semua...

1 comment:

Jom berkongsi