Friday, December 10, 2010

:: Kotak Cinta ::

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

Alhamdulillah, saat ini 'barang-barang' sewaan kita masih lagi dapat 'disewa' tanpa ada kenaikan harga hatta tidak dikenakan sebarang charge sekalipun.

Teringat ada sebuah sesi motivasi di radio IKIM pada satu malam, motivator tu cakap, andai Allah itu bukan Maha Pemurah, dah lama DIA minta kita bayar balik setiap 'barang' yang kita pinjam sekarang ni. Kita letak contoh murah je, tak mahal pun...katakan setiap satu saraf tu berharga 1 sen je, cuba fikirkan dalam badan kita ni ada berapa banyak saraf?? Dari sekecil-kecil saraf hingga ke saraf tunjang...mampu ke kita untuk bayar balik 'harga' sewaan setiap barang tu untuk setiap hari???

Tapi, manusia jarang melihat itu sebagai bukti jelas bahawa Allah itu Maha Pemurah...

Bila sebut tentang 'motivasi' pun membuatkan kinah teringat tentang sesuatu. Kerap kali kita dengar, setiap yang kita tuturkan itu akan diuji semula pada diri kita. Hari ini kita nasihatkan mad'u kita itu ini, esok lusa tak perlu terkejut peristiwa yang sama diuji ke atas kita...

Kerana, telinga yang paling dekat dengan bibir si pemberi kata-kata itu adalah TELINGA KITA SENDIRI...maka, andai suatu hari nanti sahabat-sahabat melihat 'sakinah' ini tiada lagi, kinah mohon tuk tarik kembali diri ini ke pangkal jalan...

Bila sebut juga tentang 'sewa' ni, kinah teringat dialog kinah dengan mama. Abang pernah cakap nak pinjam duit mama untuk sedikit keperluan dia. Dan mama membalas....

"Awak jangan cakap nak pinjam duit dengan mama, ayen. Kalau betul awak nak pinjam, awak takkan mampu bayar balik semua yang awak pinjam." Ntah mengapa dialog itu dilontarkan dengan nada sebak.

Tapi, benar, kita sebagai anak takkan mampu membayar balik segala 'duit' yang pernah dipinjam oleh kita daripada ibu bapa dalam usaha membesarkan kita...Allahu akhbar...



Kembali kepada tajuk....KOTAK CINTA

Isu yang mungkin sahabat dah tahu berkenaan tentang ni, maka sudi menambah apa yang patut dan tegur mana yang silap.

Baru-baru ini kita semua sama-sama meraikan Hari Raya Aidiladha...atau nama glamour hari tersebut adalah Hari Raya Haji. Kisah kemuncaknya sudah tentulah saat dan ketika musim haji tersebut. Dan kisah itulah yang telah menarik perhatian kinah.

Kisah sebuah kotak hitam yang menjadi pusat rujukan jutaan manusia beragama Islam di dunia ini.

Bukan kisah pembinaannya....sebab kinah tak expert dalam hal tu.

Eh jap, dah alang-alang sebut tentang pembinaannya, sape tahu kaabah dah berapa kali di bina sejak pertama kali ia di bina hingga hari ini?? Kalau tahu tunjuk 'peace'.....

Ni teka-teki Islamik ni...kinah dapat tahu masa dengar IKIM masa 1st year dulu...

Cepat teka.....kanak-kanak sekalian alam, berapa kalikah??

Pandai la adik-adik kak kinah ni....12 kali kaabah pernah di bina. Bagus2, mantap sejarah Islam dalam diri adik-adik ye...

Ok, serius kembali!!

Kotak Cinta.

Tawaf. Yup itu yang menarik bagi kinah. Fakta ini kinah dapat tahu masa zaman muda-muda lagi, zaman nakal2 di sekolah dulu cuma fakta versi ingat2 lupa. Namun, Allah permudahkan segalanya, Halaqah di TV9 masa Hari Raya Aidiladha baru2 ni ada mengupas kembali fadhilat tawaf dari segi sains.....



## Makkah adalah pusat bumi. ##

"Semacam ada magnet, Tanah Suci Makkah sentiasa menjadi tumpuan semua umat islam sejak dahulu lagi, lebih kurang 2000 tahun yang lalu. Kota suci ini merupakan pusat muka bumi berdasarkan kajian PAKAR GEOLOGI yang menyatakan bahawa sejak kira-kira 4.5 billion tahun terbentuknya muka bumi ini, telah berlaku beberapa pergerakan plat di sekeliling plat tanah Arab. "

Walau bagaimanapun, sebagaimana yang kita maklum, Mekah adalah kiblat kedua umat Islam selepas Masjid Al-Aqsa. Jadi apakah pusat bumi berubah atau bagaimana??

Menurut hasil pembacaan kinah di sumber-sumber yang insyaAllah boleh dipercayai, menurut seorang professor, suatu ketika dulu pernah terjadinya kejadian gempa bumi di tanah Arab yang telah menggerakkan pusat bumi tersebut dari Al-Aqsa membawa kepada Mekah Al-Mukarramah.

Maka, fakta pertama ini perlu menjadi basic yang utuh dalam 'kebanggaan' kita sebagai umat Islam dalam memiliki kiblat 'pusat bumi' ini.



## Mecca Time ##

"Persidangan Mecca: The Center of the Earth, Theory and Practice yang dicetuskan oleh Sheikh Yusuf al-Qardhawi bersama beberapa orang saintis Muslim dan juga ulama telah diadakan pada April 2008, hasil daripada persidangan itu, mereka menghasilkan resolusi yang meminta agar Mecca Timediwujudkan untuk menggantikan GMT iaitu Greenwich Meridian.

'Persidangan yang disebut sebentar tadi adalah bertujuan untuk mengupas isi Keajaiban al-Quran yang selama ini telah diwarnakelabukan/dikaburi oleh hujah saintifik berasaskan logik akal orang Barat. Contoh fakta saintifik yang ditonjolkan dalam Al-Quran adalah mengenai kesahihan bumi Makkah adalah pusat atau titik tengah muka bumi."

Jika sahabat-sahabat perasan dalam berita2 haji yang disiarkan di televisyen baru2 ini, turut memaparkan kisah pembinaan menara jam yang agak besar dan tinggi berhampiran dengan masjidil haram. Itu satu bukti kerja2 pembinaannya berjalan dengan rancak.

Walau bagaimanapun, kinah tertarik dengan pendapat seorang sahabat kinah berkenaan kisah pembinaan jam ini.

Lebih kurang macam nilah ayat dia dalam perbincangan kami dalam kereta, semasa dalam perjalanan pulang ke Pahang.

"Kau taw tak kat Mekah ada buat menara jam besar, sebab Mekah dipercayai jadi pusat bumi, kira kat situlah masa paling tepat," buka sahabat kinah.

"Ada gak kinah buka berita dengar2 pasal ni, tapi kinah tak taw lebih2 la,"

"Bukan apa, sok kalau orang gi Mekah bukan lagi tertarik sebab nak menunaikan ibadah haji ke umrah ke apa, tapi sebab lebih tertarik dengan jam tu. Kan ia di bina betul2 dengan masjid haram, tak ke nanti macam lain je jadi,"

Kinah tersentap dengan kata2 itu, seperti ada benarnya juga. Namun, sama2 doakan agar masyarakat Islam yang ke sana tidak akan berubah hati dari niat asal mereka untuk beribadah dalam meraih kekusyukkan yang maksimum dan optimum.



## Tawaf dan medan magnet. ##

Ni part paling kinah suka sebab ada unsur2 fizik....berkenaan pusingan tawaf yang counter-clockwise (ccw) ni. Bagaimana ia memberi kesan kepada masyarakat Islam....

"Teori Lorentz menyatakan seandainya ada sebatang konduktor yang dikelilingi elektrik pada arah berlawanan jam, maka akan terhasil medan gelombang elektromagnet di konduktor itu yang mengarah ke atas. Dalam dunia fizik, kita gelar dia sebagai Fleming's Right Hand Rule. Kajian ini tepat dengan perbuatan tawaf yang berlawanan jam, Kaabah pula berada di kiri manusia, dengan itu, gelombang elektromagnet akan terhasil sekiranya dilakukan apa saja pergerakan."

"Para saintis mengenal pasti, andainya tiada kuasa putaran yang berlaku di Kaabah yang menstabilkan tenaga, mereka meramalkan yang dunia ini akan berakhir/kiamat."

"Bagi ibadah TAWAF juga dikatakan boleh melakukan sedemikian berdasarkan bentuk pergerakan keliling manusia yang dilakukan pada arah melawan jam. Tawaf dipercayai berperanan menyambut tenaga putaran bumi mengelilingi matahari, menstabilkan & menyebar ratakan tenaga ke seluruh bumi. Dan apa yang menarik perhatian saya, tenaga itu hampir sama dengan cas-cas yang terhasil semasa umat islam menunaikan SOLAT BERJEMAAH. Cas-cas ini jugalah yang banyak membantu kita, manusia untuk meneutralkan cas positif yang berlebihan dalam badan. Secara tidak langsung, ia membantu manusia untuk menyihatkan badan."

Sebelum pergi lebih narrow dalam kelebihan dalam kesihatan badan, kinah tertarik dengan satu penemuan daripada sumber kinah ni....

" Neil Armstrong ketika berada di luar angkasa,beliau mengesan satu gelombang yang hebat telah dipancarkan dari bumi.Setelah diselidikinya, gelombang itu berpunca dari Kaabah. Beliau mencari dimana hujungnya gelombang yang dipancarkan itu berakhir,tetapi langsung tidak di temuinya. Gelombang itu tidak berpenghujung atau infiniti katanya. Bagi kita umat Islam percaya bahawa Baitul Haram(Makkah) itu bersambung terus ke Baitul Makmur (Langit ke tujuh). Andai kata seketul batu jatuh dari Baitul Makmur, ia pasti akan mengenai Kaabah di bumi kita. Maka gelombang yang dikesan oleh Neil Armstrong itu dipercayai terus-menerus hinggalah ke Baitul Makmur dimana tempat tawafnya para malaikat."



## Kesan gelombang magnet dan graviti.##

:: Hikmah 1 ::

"Mengikut saintis,pengaruh graviti banyak memainkan peranan untuk merangsangkan kelenjar pineal yang terletak di otak tengah untuk mengawal kekuatan imun badan. Imun badan kita menjadi kuat secara semulajadi tanpa sebarang vaksin.Apabila graviti makin kuat,maka banyak ion-ion negatif berkumpul disitu. Memang terbukti bahawa mereka yang sebelum itu mengalami sakit-sakit badan,bila tiba di tanah suci kesakitan yang dialami hilang dengan serta-merta. Tekanan graviti yang tertumpu disitu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan. Jadi keupayaan darah untuk membawa oksigen keseluruh badan adalah amat baik dan lancar sekali jika dibandingkan keadaan manusia di tempat-tempat lain di sekitar dunia."



:: Hikmah 2 ::

"Menurut pakar sains, tanah-tanah yang mempunyai graviti yang tinggi mengandungi kandungan garam dan air yang banyak.Terbukti sememangnya Makkah itu tidak kering dengan air zam-zamnya.Dipercayai juga dengan kepekatan graviti sungai-sungai dibawah tanah akan terhasil dengan banyaknya.Tahukah anda bertapa pentingnya air kepada kita? Dan betapa pentingnya bekalan air yang berterusan andai kita di alam peperangan?Disinilah atas rahmat dari Allah S.W.T, Dia telah menganugerahkan air zam-zam buat kita semua untuk digunakan baik ketika keadaan tenang mahupun genting."



:: Hikmah 3 ::

"Tawaf dipercayai berperanan menyambut tenaga putaran bumi mengelilingi matahari, menstabilkan & menyebar ratakan tenaga ke seluruh bumi. Dan apa yang menarik perhatian saya, tenaga itu hampir sama dengan cas-cas yang terhasil semasa umat islam menunaikan SOLAT BERJEMAAH. Cas-cas ini jugalah yang banyak membantu kita, manusia untuk meneutralkan cas positif yang berlebihan dalam badan. Secara tidak langsung, ia membantu manusia untuk menyihatkan badan"



:: Hikmah 4 ::

"Melalui pendekatan analisis gelombang otak yang dikenal sebagai Brainwave Management, gelombang otak manusia dapat diatur sesuai dengan aktivitinya. Bagi tujuan tersebut, alat Electro Ensefalo Gram (EEG) digunakan untuk merakam gelombang otak. Setiap manusia memancarkan gelombang yang boleh diukur, iaitu gelombang beta dengan frekuensi 14-100 Hertz (Hz), gelombang alfa, 8-13.9 Hz, gelombang theta, 4-7.9 Hz, dan gelombang delta, 0.1-3.9 Hz.

Sekiranya otak dalam frekuensi 8-13.9 Hz, otak akan menghasilkan hormon endorfin dan serotonin yang menjadikan manusia khusyuk dan tenang. Namun sekirang gelombang otak manusia berada di atas 14 Hz, hormon kortisol akan terhasil sehingga menyebabkan perasaan stres, cemas dan risau. Pada keadaa inilah yang menyukarkan untuk memperolehi khusyuk dalam ibadah.

Justeru, seseorang itu perlu berusaha untuk menurunkan frekuensi gelombang otak dengan beberapa cara. Antaranya dengan meregangkan otot tubuh, tangan dan kaki, aromaterapi, memandang sesuatu yang indah dan menggunakan teknologi alphamatic brainwave.

Namun cara yang terbaik adalah dengan mengawal sumber gelombang otak, iaitu hati. Gelombang hati inilah yang perlu disesuaikan dengan amalan talbiah sepanjang dalam ibadah haji. Hati manusia perlu menghayati isi kandungan talbiah yang meliputi konsep tauhid, syukur, sabar dan tawakkal."



Indahnya Islam.

Allahu akhbar...Allahu akhbar...Allahu akhbar....

"Maka, nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan??"
[Ar-Rahman: 13 ]

Kinah bukan saintis ke apa, tak hebat langsung, sebab memang hakikat kita tak memiliki apa2kan. Itu gunanya akal yang Allah bagi utk manusia bernama HAMBA ini terus dan terus berfikir dalam mencari kebesaran Allah dalam memantapkan imannya.

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal. (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) : " Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka,"
[Ali-Imran : 190-191]

Maha Suci Allah yang memiliki segala yang ada di bumi dan langit, dari Engkau kami datang kepada Engkau kami kembali...jangan Kau bolak balikkan hati-hati ini dari terus alpa mengingatiMu, malah Kau teguhkan pegangan kami, mantapkan aqidah kami, satukan kami di jalan redhaMu....amin ya rabbal 'alamin.

Salam muhasabah Kotak Cinta dari meja penulis.


sumber :

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi