Friday, January 21, 2011

:: Sebuah Kemaafan ::

Bismillahirahmanirrahim....

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

[sebuah coretan ]

Setiap detik dan ketika, semakin banyak aku berhutang denganNya atas segala 'pinjaman' yang ada di bumi dewasa ini. Segala setiap sesuatu tanpa mengira saiz mahupun kepentingan, segalanya termaktub milik Dia yang hakiki.

Rindu bertandang lagi, dan ternyata, rinduku berbalas...Dia pun rindukan hambaNya ini. Maka, Dia mengutuskan segenap ujian buat hambaNya sebagai bukti cinta Nya pada hambaNya ini, agar hambaNya ini tidak terlepas dari mengingati Dia.

Pada masa yang sama, Dia kirimkan sahabat2 penguat semangat di sisi untuk aku terus tsabat di medan ini. Niat di hati ingin terus terjun ke medan perang, tapi terasa pedang semakin tumpul untuk menghunus...apatah lagi busur panah semakin membengkok, apakah aku masih diperlukan di medan ini dengan keadan sebegini???

Ya sakinah, engkau tetap diperlukan dalam medan ini.

Bila diri bernama manusia, tak terkecuali dari melakukan dosa dan silap di mana2...kerana manusia belajar erti segalanya dari kesilapan itu. Pengalaman adalah guru terbaik untuk kita semua kan.

Dan, saat kesilapan itu terukir, apakah terlalu susah untuk dihulurkan kemaafan saat kata kemaafan sudah dipohonkan?? Apa ego masih menguasai diri atau status sebagai yang lebih atas membuatkan kata2 itu susah terlafaz??

Jangan pernah lupa, kita pernah berkongsi cinta yang sama, jangan pernah lupa kita bertuhankan tuhan yang sama...jangan pernah lupa, kita menghirup udara yang sama...mengapa masih ada perbezaan antara kita??

Terima kasih sahabat kerana hadir saat aku memerlukan, terima kasih ya Rabb kerana mengutuskan sahabat itu buat diriku sebagai penyejuk diriku ini....

Buat sahabat kinah yang turut sama terbabit kes kali ini, kinah mohon jutaan kemaafan dari shbt, tak tahu dari mana kekuatan yang kinah nk kumpulkan untuk berdepan dengan sahabat kerana kinah terlalu malu dengan apa yang dah berlaku...kinah akui, segalanya salah kinah...kinah punca masalah ini dan tiada sapa sangka akan menjadi sebegini.

Kinah cuma mengharapkan sebuah kemaafan dari insan itu.....kemaafan yang benar2 tulus yang tiada dendam di penghujungnya kerana kita akan hidup bersama untuk tempoh yang lama...

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi