Friday, October 2, 2009

**Persimpangan Lebuh Ilmu**

Salam alaik shbt2.....bgmn keadaan shbt2?? Terasa rindu sgt pd blog kesayangan sy nie, gara2 dihambat kesibukan duniawi ini, sy mempunyai banyak kekangan masa utk 'bersama' dengan blog ini bg berkongsi sesuatu dlm blog ni.

Kali ni, sy nk berkongsi lagi kuliah sy bersama lecturer kesayangan sy di UKM ni, Prof Dato' Dr Mohd Yusof Othman, pensyarah Teknologi Tenaga Suria jg merangkap pengarah Institut Islam Hadhari di UKM ni. Sy admire dia since our 1st lecture lagi.

Cara penyampaian dia, lenggok bahasa dia, senyuman dia, kesungguhan dia, sangat menenangkan sy bila berada dalam kuliah. Erm...kalau ikutkan bukan la kuliah, sbb student yg amik subjek ni dlm 40 org je, kami cuma blajar dlm bilik2 biasa je.

Kelas dia baru2 ni, kami di 'digest'kan tentang photovoltaik (PV) bg hari khamis dan jumaat baru2 ni. Satu persatu dia terang. Dan seperti biasa, dia akan bercerita tntg sejarah di sebalik kewujudan sesuatu objek tu ....

Antara point yg menyentap jantung sy, utk apa kita belajar?? Sy dh berair mata time tu, kata2 dia sgt memujuk, menyenangkan telinga utk mendengarnya.

Dia cb timbulkn smla cara pljr2 skrg bljr sejak dari bangku sekolah. " Pelajar belajar bukan sebb nk dapatkn ilmu, tp sbb nk spot soalan, utk lulus exam..." sy mmg tersentap, ada benarnya kata2nya itu. " Bahkan terbawa sampai ke hari ini bukan....ada student tnya sy, final masuk yg mn, itu namanya blajar spot soalan la.."

Ayat yg biasa, tp bila seorang hamba itu mendengar dengan dada yang benar2 terbuka, tahulah betapa pahitnya kata2 itu untuk ditelan kerana paku dulang buah keras. Saat itu, mcm2 bermain di fikiran sy. Antaranya, ni la antara hikmah terbesar sy terlepas dari memohon biasiswa dlu...sbb ingt x layak, rupanya masih dalam range untuk memohon, dan skrg sy terasa hikmahnya.

Mgkn akan ada yg pelik, hikmah ke tak dapat biasiswa?? bukan kah biasiswa itu atau elaun ke apa ke amanah namanya....sejauh mana diri kita akan membelanjakan amanah itu dengan sebaik-baik belanja, confirm tak selewengkan duit tu. sbb pengamatan sy, shbt2 sy yg dilimpahi biasiswa ini, kehidupan mereka di ipt sgt mewah. Kadang2 ada jg sy menegur, tp jawapan yg sama.

Ada jg shbt sy yg di berikan elaun bulanan oleh iptnya....sedikit sbnyk duit sgt membantu. Tp, sy tak boleh menyentuh lebih, masing2 tahu ke mana hala duitnya kita itu...sy sendiri bukan sempurna.

Tengah2 dia mengajar, dia ada selitkan bilangan terkini saintis di Malaysia dan di negara2 lain. Malaysia sy tak pasti sama ada 16 atau 18 org, yg sy ingat korea 138 orang..negara lain sy tak ingat sbb dlm bnyk2 ngra dia sebut korea yg tertinggi. Bayangkan nisbah bilangan saintis di negara kita dgn korea...jawapan Prof apa taw, sbb student dtg blajar spot soalan, bukan sbb nk menuntut ilmu.

Banyak lagi analogi2 yg dia utarakan, tp sy dh lupa sbb kelas ini dah berlalu beberapa minggu yang lalu. Dan sungguh, terlalu lama sy meninggalkan blog ini.

Shbt, sy bukan la sempurna, kalau nk d tanya tentang study, rasa makin lama, sy makin teruk, tambah pula semester nie, 8 subjek fizik, jujur, tak larat sy....

Tapi, sama2 la renungkan semula point yg sy cuba tonjolkan dalam entry kali ni. Ini bukan masa untuk tunjuk siapa salah siapa benar, tpi sama2 memperbaiki diri kita semua. Kan kita semua bersaudara....

Renungkan kembali hadis pertama dalam hadis 40 Imam Nawawi

عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن
إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري
النيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiaporang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, makahijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahumencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya kearah perkara yang ditujuinya itu.

salam penghujung syawal

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi