Tuesday, March 9, 2010

**Mehnah Pertunangan**


Salam musim cuti sekolah, merangkap musim orang kawin la kan...biasa latu, ni la masa utk semua saudara mara berkumpul bersama untuk menjayakan sebuah majlis perkahwinan.

Baru2 ni sy ada menelefon mama, nak bertanya khabar, tapi ada kisah lain pula yang diingat syaa.

"Adik, cuti sekolah ni adik balik rumah tak??"soal mama. Mungkin si ibu ini mengharap anaknya pulang untuk bersama keluarga.

"Mama, tu sekolah la cuti, ina mana cuti...kelas ina macam biasa..." jawab saya yang di hujungnya terdengar mama ketawa sama-sama.

Nama pun cuti sekolah, sekolah la kan yang cuti, tak sama dengan takwim di universiti.

"Mama nak ina balik ke?? Kalau mama nak ina balik, ina balik..." duga saya.

"Takpe lah, kalau adik tak cuti, tak yah la balik..mama tanya je...lagipun hari sabtu ni Kak Ani kawin.." terang mama yang sy duga mama cuba berselindung dari perasaan seorang ibu yang mengharap untuk berjumpa dengan anaknya.

Saat mama berkata seperi itu, no matter what, sy kena balik juga hujung minggu ni. Family first. Sy akan lebih bersalah pada mama dan abah nanti. Biarpun tiada kata, 'adik, kena balik juga minggu ni' dari mulut si ibu, tapi sah2 la anak2 akan faham perasaan ibu kan.

Apa yang buatkan sy tersentuh lagi ialah kisah perkahwinan pada hari sabtu ni. Kak Ani yang dimaksudkan mama tu ialah kakak kepada tunang abang saya.

Abang dan tunangnya sepatutnya berkahwin pada tahun ini juga. Namun, Allah jualah sebaik-baik perancang. Plan asal, pihak perempuan minta abang kahwin bulan 3, tapi mama minta bulan 5 mcm tu, sy plak minta abg kawin bulan 8...(adik pun blh request abg nk kawin bile ek??hehe)

Tapi insyaAllah, kalau takde aral, bulan 5 tahun depan, berlangsung la majlis abang dan adiknya...adiknya???jeng2......siapakah??ada apakah??

Saya teringat sesi saya bersama kak huda, iaitu tunang abang. Alhamdulillah, sehingga saat ini hubungan kami agak rapat. Sesi di mana dia menceritakan perasaan apabila perkahwinannya di tangguh.

Dia terima semua ini dengan redha....dia sangat open. Namun, apa yang pentingkan, keluarga kedua-dua belah pihak. Dia mengharapkan perkahwinannya dalam restu Allah dan ibu bapa kami.

Masjid Hidayah kalau tak silap nama masjid kat Bangi ni..masjid yang selalu memberi sumber inspirasi kepada sy....bulan 8 2008, di hari konvo abang, mak melamar tunang abang di dalam masjidi itu...sweet sgt.

Masa tu tinggal mama, kak huda dan sy. Abah solat di bahagian lelaki la.

Lepas solat tu, mama panggil kak huda ke suatu sudut di masjid tu. Saya yang tak tahu apa2, menyibuk sekali la.

"Huda, mak cik nak tanya, huda nak kawan dengan shahril sampai bila??" tanya mama sebagai pembuka bicara.

"Sampai bila2 la mak cik..." jawab kak huda..cool je..

"Ye la, sampai bila tu, sampai bila???" ades, macam teka teki la plak.

"Sampai mati la mak cik saya nak kawan dengan shahril," kak huda dah start segan kot..

"Betul nak kawan sampai mati??" mama main soal jawab dengan kak huda. saya plak intai2 kat dinding tu, tengok apa2 yg ada kat masjid tu, tak berapa pay attention sangat, sbb ingat mama nk berbual biasa je, tp sy ingat la soalan2 yang mama tanya... :-)

"Huda, shahril ada cakap yang dia serius dengan huda??"

"Ada..."

"Dah tu, apa reaksi huda.."

"Dah cakap kat mak dan abah, pastu, mak abah kata, bertunang dulu la...tapi kalau nak kawin terus pun lagi baik, mak dan abah takde halangan.." jawab kak huda. Saya pun dah start serius mendengar sesi soal jawab mama dengan kak huda time tu. rupanya benda serius mama ni tanya.

Sungguh, kisah abang kenal dengan kak huda ni, saya memang tak tahu, abang cerita dengan mak je..abah tahu, tapi abah buat macam biasa je la...kelakar abah ni. Abang takde la nak bagi hint pada sy ke, memang takde...tu yang saya agak terkejut.

Setelah tanya itu ini, kak huda pun dah merah muka dia, mak membuat kesimpulan,

"Huda maklumkan pada mak abah, kata hari ahad ni mak cik dengan pak cik nak datang ke rumah huda nak merisik...mak cik datang 2,3 orang je la, takde la bawa ramai2 lagi, baru nak gi tanya2 orang tua kata..." jelas mama.

"InsyaAllah, nanti sy maklumkan pada mak dan abah," kak huda dah tak pernah angkat muka lagi lepas tu..mungkin segan sangat dah kot...

Part yang kelakar, saya yang mendengar pun jadi ala2 segan..malu...semua ada...macam ni ke kena 'risik' dulu dengan keluarga pihak lelaki?? memang dahsyat la abang sy ni...

Maka, pada 11 Disember 2008, abang pun di tunangkan dengan Nurul Huda bt Hj. Rahim di kediaman kak huda...rombongan keluarga lelaki sangat ramai..16 buah kereta...keluarga kami sangat besar biarpun saya cuma 2 beradik.

sireh junjung dari pihak lelaki semasa hari pertunangan...

hantaran dari pihak lelaki...paling sy suke hantaran coklat..

Banyak dugaan sepanjang setahun lebih mereka bertunang ni. Baik dari segi abang bekerja, masa untuk pilih tarikh...macam2 la...

Semasa abang kerja di labuan merupakan ujian yang hebat bagi kami, sebab pihak perempuan minta percepatkan majlis perkahwinan mereka sedangkan abang belum bersedia kerana kerja di labuan menuntut pengorbanan yang sangat besar.

Dengan abang tak balik raya tahun tu, sangat sedih. Kak huda tepon saya, cuba berkongsi apa perasaan dia...dengan kinah2 sekali menangis...

Pernah tanya kak huda, apa perasaan bila kak huda yang bertunang dulu, tapi adik beradik lain yang kawin dulu...

Kak huda kata, pada awlnya mungkin macam sedih sikit, tapi lama2 dia rasa dia nampak apa hikmah semua ni. Yang penting mama, abah semua redha dan restu dengan perkahwinan mereka nanti.

Lagipun, biar la perkahwinan dia berlangsung dalam keadaan yang lebih baik...sebab untuk masa sekarang, abang terlalu sibuk dengan kontrak kerja dia... keadaan abang agak terumbang ambing.

Paling terharu abang tolak tawaran sambung belajar di universiti impiann dia di UK..bukan di UKMalaysia..(UKM la maksudnya).. Dua kali dia tangguh tawaran tu, last dia buat keputusan untuk tolak tawaran tu atas sebab tertentu yang saya takkan lupa sepanjang hidup saya.

saya doakan semoga pasangan ini benar2 menjadi pasangan suami isteri suatu hari nanti dan kekal sehingga ke syurga...amin...

Pada masa yang sama, sy teringat pesan sahabat sya yang dah pun bertunang untuk beberapa tahun, dia pesan pada saya..

"Sakinah, ana pesan pada sakinah jangan la bertunang lama2, banyak dugaan..tengok ana sendiri la..tambah2 pula sakinah di pihak perempuan, lagi banyak ujian..kalau boleh, terus nikah, takyah tunang dah"

Itu pesan seorang sahbat yang dah bertunang...perkenalan sahabat saya bersama tunangnya sejak 5 tahun lepas telah mengikat mereka dengan tali pertunangan. Jarak menjadi pemisah mereka, tapi pergantunggan pada Allah tak pernah luput.

Mungkin ada sahabat akan fikir macam2 dah kenapa kinah tulis entry ni...jangan fikir bukan2 ye...

Buat sahabat2 yang dikhitbah oleh calon2 zaujan, terus la mohon petunjuk agar hubungan yang terbina nanti benar2 dalam keberkatan Allah.

Selamat menjadi bakal pengantin kepada sahabatku yang insyaAllah akan melangsungkan perkahwinan dalam cuti semester ini...ada kelapangan insyaAllah kinah aakan sampai ke majlis nye nanti..doakan untuk kinah juga...

p/s: antara kisah realiti yang paling kinah kagum, kisah seorang sahabat kinah ni yang dikhitbah, then tempoh yang sama2 kena tunggu ialah 6 tahun mungkin kalau tak silap..tp kinah percaya, kedua2nya insan yang hebat...


No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi