Thursday, August 5, 2010

:: Lelaki VS Perempuan ::

Hati pilu menangis lagi,
Saat terlihat sebuah lambaian,
Bulan sya'aban kan berlalu pergi,
Berganti dengan barakah Ramadhan.

Perginya hilang tersisa rindu,
Tertingalnya jejak di dalam hati,
Datangmu Ramadhan bukan selalu,
Datangmu kini membawa keberkatan Illahi.

Mencari pelita di pagi hari,
Menerangi malam sampai ke siang,
Sudahkah kita persiapkan diri,
Bertemu Ramadhan bakal menjelang..

Assalamualaikum wbt....

Dahsyatkan tajuk entry post blog kinah kali ni. Dah macam provokasi pun ada. Tapi, rilex dulu, jangan cepat melatah...tarik nafas dulu, minum2 air dulu ke kan..ke puasa??? bagus2...

Tak terasa kan masa berlalu. Perasaan kinah time ni, bercampur.. sebak+sedih+gembira+terharu semua ada. Rindu kat rumah pun ada juga, biarpun kinah sejak akhir2 ni tiap2 minggu balik sebab kena jalani rawatan fisioterapi. Cuma minggu ni kinah tak balik sebab badan tak sihat sangat untuk drive.

Bila diimbau, rasa macam baru je lagi bulan puasa tahun lepas....azam bulan puasa tahun lepas pun tak terlangsai lagi. Nak khatam dalam bulan puasa...masih tak dapat langsaikan. Mesti sahbat2 dah istiqamah kan dalam kes ni...bagus2...

Ok, kinah kali ni nak berkongsi sedikit rasa tentang isu lelaki vs perempuan ni. Bukan nak ajak provok ni taw, cuba kita sama2 lapangkan dada, fikiran untuk sama2 bagi pandangan, dan entry ni adalah pandangan kinah.

Bagi shbt2 yang pernah naik kereta dengan kinah, isu ni memang selalu la timbul masa drive. Kenapa, sebab orang dah ada mind setting tersendiri perempuan drive macam mana, dan lelaki drive macam mana.

"Kau tengok ek kinah, kereta depan ni mesti perempuan yang bawa," kata kawan kinah.

Bila lalu, memang sah, perempuan yang bawa.

Haish, kinah taip entry ni bukan nak bela driver perempuan ke apa tapi kinah tak berapa selesa dengan pandangan yang kinah sifatkan sinis ni.

Teringat senior kinah yang akan grad lusa ni, dia pernah bagi tahu yang kalau nak tengok sifat seseorang, tengok cara dia memandu..ini salah satu hasil kajian psikologi...

Pernah tak jumpa golongan kaum adam yang memang tak boleh ngam dengan hawa?? dia macam ada 'benci' skit dalam diri kaum hawa..dan pernah tak jumpa kaum hawa yang memang tak boleh terima kaum adam dengan apa cara pun??

Kinah pernah jumpa...

Kadang2 tertanya, kenapa boleh sampai boleh wujud golongan sebegini...ya, mungkin masing2 ada alasan tersendiri, berdasarkan pengalaman lalu ke apa kan...moga2 ia tidak berterusan.

Bila di imbau semula, kinah teringat time short sem hari tu. Kinah ada present tentang modenisme...subtopik kepada 'Fahaman Terbitan Daripada Sekularisme', jujurnya agak berat subjek ni, tapi banyak benda yang menyedarkan kinah.

Dalam subtopik modenisme ni, kinah tertarik pada satu point, iaitu

"Pihak Illuminati merealisasikan konsep modenisme melalui senario politik. Mereka cuba menaikkan daripada golongan muda ataupun lebih baik, daripada kaum wanita ke jawatan-jawatan yang penting malah bagi jawatan Presiden dan Perdana Menteri di negara maju"

Sebagai contoh yang dimuatkan dalam buku tersebut adalah Benazir Buttu, seorang wanita yang telah diangkat menjadi Perdana Menteri Pakistan yang kononnya melalui 'sistem demokrasi'.

Point ni buat kinah tersentap sebab sedar atau tidak, dunia sekarang kan terlalu sinonim yang kaum wanita nak buat segala benda yang kaum adam boleh buat....dan provokasi untuk mengangkat wanita menjadi Presiden atau Perdana Menteri adalah salah satu syarat permainan Illuminati secara tak langsung.

Bukan apa, kinah secara peribadi kurang selesa apabila dunia hari ini seperti 'menggagaskan usul' untuk membuktikan bahawa wanita adalah serba boleh dalam segala hal.

Bunyi macam kinah merendahkan martabat kaum sendiri, tapi kinah ada reason tersendiri.

Tak terkecuali kaum adam yang semakin galak 'meniru' kaum hawa...dapat kita lihat kan, pertumbuhan golongan 'mak nyah' semakin berleluasa. Bukan lagi berkadar terus dengan masa, malah berkadar exponen.

Apa sebenarnya yang cuba dibuktikan di sini??

Ada pihak yang duk sibuk nak angkat wanita jadi serba boleh, ada pihak pula sibuk untuk menjadi wanita, dan pada masa yang sama turut wujud adalah golongan2 yang memandang serong pada kaum jantina yang berbeza kan...pelbagai spekulasi atau pelbagai situasi berlaku dalam kehidupan sekeliling.

Dari kaum yang ditindas semasa zaman dahulu, kemudian diangkat dengan kedatangan Islam, sehingga hari ni, kaum hawa selalu diberi perhatian bukan...

Isu kaum hawa nak jadi kaum serba boleh tu, ada pro dan contra yang tersendiri. Mungkin baik di sesetengah bidang dan mungkin ada penambahbaikkan di pihak lainnya.

Macam ni....

Kenapa mesti ada kaum adam yang ada sifat 'benci' pada hawa...sedangkan ibunya adalah kaum hawa dan insyaAllah, peneman hidupnya juga adalah kaum hawa...

Begitu juga buat kaum hawa...kenapa mesti ada rasa 'benci' pada kaum adam.....

Jangan cepat mengklafikasikan seseorang tu dengan perspektif tersendiri dan kekalkan perspektif tu dalam kepala dan di aplikasikan untuk semua orang.

Kinah tertarik kepada terminologi yang kinah percaya kerap kali kita guna sehari-hari.. terminologi yang kinah maksudkan ialah IBU BAPA.

Kita lebih sinonim dengan IBU BAPA, bukannya BAPA IBU...kenapa??? ada sebab tertentu ke istilah di wujud?? itu mungkin luar batas pengetahuan kinah.

Cuma, apa point yang paling utama yang kinah nak kongsikan....dari istilah IBU BAPA itu sendiri, dapat kita lihat bahawa betapa tinggi terletaknya kedudukan atau martabat seorang ibu yang mewakili kaum hawa...

Kan kita sinonim, syurga terletak di bawah telapak kaki ibu....

Tapi, jangan lupa, syurga seorang 'isteri' atau 'ibu' tu adalah di bawah suaminya...yang merupakan seorang lelaki, kaum adam. Rantaian ini bersambung dengan syurga suami itu masih di bawah ibunya...kaum hawa.

Rantaian ini bagi kinah sangat unik. Sebab ia adalah rantaian yang tiada akhirnya, cuma ia disimpulkan hanya pada Pencipta Alam yang Esa.

Rantaian ini yang menjadi jawapan kepada 'provokasi' ini kinah rasa. Baik kaum adam, mahupun kaum hawa yang sudah tentu kinah salah seorang daripadanya, setiap dari kaum ini Allah dah ciptakan dengan segala macam kelebihan dan kurangan masing2.

Jika isteri adalah Perdana Menteri Bumi sekalipun, bersuamikan seorang suami berpangkat biasa sekalipun, di rumah suami tetap jauh berkuasa kerana Allah mengamanahkan suami sebagai pemimpin, atau lebih tepat kaum adam adalah pemimpin kaum hawa.

Mengapa perlu masih dipanjangkan pertikaian ini?? Mengapa perlu di 'bias' kan mengikut jantina dalam beberapa hal??

Masih tidak cukupkah kelebihan yang dah sedia ada Allah ciptakan untuk setiap dari kita?? Manusia akan selalu melihat kepada perbezaan dan kelemahan kan, kinah pun tak terkecuali dari golongan ini.

Rantaian itu cukup simple, tapi terlalu besar makna di sebaliknya.

Duhai adam,
Dirimu terhias segala amanah,
Untuk memimpin puteri solehah,
Menjaga diri, amalan dan solah,
Dunia bukan tempat berrehlah,
Namun,
Amanah di galas dibuat bekal,
Untuk mendirikan baitul hikmah,
Mencari sinar sakinah mawardah warrahmah...

Duhai hawa,
Tercipta dikau seribu tarikan,
Terhias indah percikan kecantikan,
Bukan terhias untuk tatapan,
Pedoman diri dan juga insan,
Ingatan hari ini ke akhir zaman...
Kelembutan langkah perisai diri,
Esak tangis hadiah Illahi,
Moga diri dalam barakah Pencipta duniawi....

Salam kemaafan dari meja penulis untuk entry ni...segala yang baik dijadikan pengajaran dan yang sebaliknya jadikan tauladan. Kinah manusia lemah, masih mencari cebisan2 ilmu Allah di pentas sementara ini...segala teguran amat kinah perlukan.

Kinah betul2 minta maaf....harap shbt2 apa yang kinah cuba utarakan, dapat shbt2 memahaminya, bukan niat di hati nak cetuskan kontroversi...

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi