Wednesday, August 18, 2010

:: Puasa oh Puasa ::

Salam kerahmatan kita semua yang masih di beri kesempatan untuk bertemu jodoh dengan Ramadhan ini.

Teringat status fb kinah satu hari tu, "Mcam mana la 'roh' Ramadhan nak datang jika 'dihalau' dengan lagu raya yang berkumandang sana sini"

Kinah rasa fenomena ni bukan kinah sorang yang alami kan, shbt2 lain pun kinah percaya merasai situasi yang sama. Pergi shopping complex, konpem akan dengar lagu raya sana sini.

Baru2 ni kinah dgn coursemate kinah gi 'shoppping' barang dapur right after kuliah, terperangkap dlm traffic jam jgn cakap la...tapi byk yg kami isi dlm 'terperangkap' tu. Masa nak beli tu, boleh kata sepanjang kami di sana, lagu raya berbagai zaman di mainkan, apa kejadahnya?? kan dah keluar.......

Kinah tak faham, mengapa mesti lagu raya mula dimainkn bermula dari sekarang??

Tadi tengok berita kat tv3, ada berita tentang kehambaran sambutan kemerdekaan pada kali ini. Wartawan yang melaporkan bagi taw yang boleh dikira dengan jari kereta persendirian yang meletakkan bendera di kendaraan masing2...apa komen??

"Kinah, semangat kemerdekaan bukannya dilampiaskan pada terletaknya bendera pada kereta, bukannya pada terkibarnya bendera di sana sini," mungkin itu salah satu jawapan yang mungkin kinah akan terima.

"Yang penting penghayatan sejarah perjuangan pejuang2 negera dahulu kita ingat, dan belajar sejarah betul2" mungkin itu juga boleh jadi pilihan jawapan yang akan kinah terima kan.

Tapi, apakah dengan berkumandangnya lagu raya sana sini akan menghidupkan kita dengan 'roh' Ramadhan itu sendiri???

Apakah hiasan ketupat bergantungan sana sini akan dapat memberi jaminan bahawa masyarakat berpuasa dengan erti puasa yang sebenar???

Sambutan raya yang akan menjengah lagi beberapa minggu dah pun di 'heboh'kan dari sekarang, sedangkan sambutan kemerdekaan yang lagi beberapa hari masih 'tergantung' semangatnya...apa yang sedang berlaku dalam masyarakat kita sekarang ni sbnrnya??

"Kinah, jangan cakap orang la, engkau pun bukannya ada letak bendera kat kereta kau," mungkin itu komen balas yang berkemungkinan kinah terima.

Ye, memang kinah salah seorang yang tak letak bendera tu semua. Apa yang kinah nak bawa kat sini adalah kisah lagu raya tu sebenarnya, cuma analogi kemerdekaan tu yang kinah lampirkan sebagai kiasan.

Sampai bila2 kinah takkan lupa kata2 mantan ketua syukbah kinah masa di matrik dulu yang mana kinah pernah jadikan salah satu status fb kinah...

"Bulan Ramadhan adalah universiti tarbiyah yang mana kita akan grad pada 1 syawal nnti," lebih kurang macam tu la ayat dia, sangat simple tapi menusuk jantung sesangat.

Terasa hiba kan bila kanak2 hari ini diajar utk dapat upah sehinggit utk puasa sehari, lepas tu di janjikan hadiah itu ini jika dapat puasa penuh. Betul, itu 'catalyst' utk kanak2 bg mereka terus bermotivasi untk berpuasa, tapi esok andai kanak2 itu dewasa, jika dia minta yg bukan2 utk memenuhi permintaan kita, jangan salahkan pihak lain....

Ada satu hari tu kinah tengok Wanita Hari Ini, kes cara didik anak nak puasa ni la.....ustaz tu akui tntg nk bg motivasi ni, tp yg lbh penting adalah bgmn kita meletakkan pengisian dalam erti puasa tu pada kanak2. Kenapa kita berlapar....

Masa kat matrik, kinah pernah di tanya oleh seorang chinese, tentang kenapa umat Islam wajib berpuasa......tersentap kinah kena tanya soalan macam tu.

"Erm......salah satu tujuan kenapa kami berpuasa adalah untuk rasa sama rata antara yang miskin dengan yang kaya....seseorang tu kaya macam mana pun, dia tetap kena puasa, tak boleh makan tak boleh minum...pada masa tu, sekurang-kurangnya dia akan belajar merasai apa yang orang susah rasa...." itu yang kinah terangkan....(terukkan penerangan kinah..tegur kinah ye shbt)

"Betul juga ha....kadang2 itu olang kaya makan sedap2, mana ada ingat itu olang miskin...o..saya sudah faham la..."lebih kurang macam tu la loghat cina dia, tak reti kinah nak ajuk.

Dalam bulan puasa di matrik juga la, soalan2 tntg Al-Quran la tentang solat la budak2 chinese yang mana kinah kenal tanya, pergh memang berpeluh juga nak menjawab. Dah la kinah masih bertatih nak belajar Islam, dan2 pula dia orang tanya kan.

Kalau baru2 ni, coursemate kinah, indian tanya kinah.

"sakinah, kalau saya tanya ni jangan marah taw, kenapa orang Islam tak boleh pelihara anjing ye??"

Ha, jawab la korang.....soalan simple tp jawapan mmg terbaik. Ni la masa utk kita 'clearkan' mereka, takut dia orang salah faham je. Tapi kinah dengan indian ni memang rapat..sangat2 rapat. Best kawan dengan dia, dia baik sangat.

Bila imbau kisah shbt2 dulu, bulan Ramadhan ni la mereka menang besar dalam peperangan..perang badar sebagai contoh. Hebat tak hebatnya semangat mereka demi Islam. Kinah kadang2 bila dah petang dah habis kuliah seharian, kadang2 terduduk juga sebab terasa letih....sungguh, semangat para sahabat tiada bandingnya, namun, jangan pernah leka, kerana tanpa izinNya mana mungkin semua ini terjadi.

Ramadhan,
Bertuahnya aku bertemu denganmu,
Bertuahnya aku bertamukan dirimu,
Kerna sungguh,
Tiada apa aku hidangkan,
Kerna masih mencari bekalan yang hilang.....

Ramadhan,
Maafkan aku sebagai hamba,
Kerana tidak menjamumu dengan selera,
Malah maksiat dan dosa terus kubekalkan,
Bukan tak sedar, cuma terleka
Dek permainan dunia permainan jiwa.....

Ampunkan hamba Ramadhan,
sudi kiranya kau berkunjung lagi,
kerna pasti akan ku nanti,
hingga ke akhir nafas ku ini...

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi