Tuesday, August 3, 2010

:: Maghfirah Cinta ::

Salam kesembuhan yang tiada sakit setelahnya....sekarangkan musim selsema la demam la dan seangkatan dengannya. Bagaimana dgn shbt2 sekalian??

Hampir sebulan juga kinah menyepi dari blog ni...cuba curi masa, tapi idea menulis pula yang tiada. Dan kali ni, takde apa sangat yang nak dikongsi...sekadar mengisi masa lapang sebab kinah tak pergi kuliah langsung hari ni.

Kinah tak pergi kuliah?? ish2...jangan ikut taw perangai kinah yang satu ni.

Al-kisah kinah selsema sejak ahad baru2 ni dan ditambah pula dengan demam....kepala punye sakit jangan cakap la, semalam masuk kuliah tak taw pe yang belajar sebab kepala sangat la macam tak boleh nak absorb lecture...balik kelas, memang best, dan2 badan mendadak panas..

Bila dah demam ni apa lagi, rindu kat mama la...huhu bestnya kalau ada orang tersayang jaga kan, tambah2 duduk bilik single, lagi la takde sape yang tahu apa terjadi kat kinah..hihi. Manja sakinah ni rupanya...ish2..

Mengadap laptop tak sakit plak kan...sihat je kan..apalah..

Bila dah tak bleh nak buat apa2 sangat ni, kinah teringat kisah kinah pergi ke hospital 2 minggu lepas kalau tak silap. Sabtu malam....

Senang cerita masa tu kinah sakit siku...kalau nak sembahyang, jangan cakap la sakit time nak angkat takbir tu, memang menangis la. Nak lipat baju ke, terangkat tinggi skit pun sakit sangat2 siku kiri kinah. Jadi, disebabkan dah tak tahan sakit, kinah nekad nak ajak shbt kinah sorang untuk teman kinah ke hospital.

Di awal mesej, kinah seperti biasa, berlagak macho....kinah la yang akan drive ke hospital tersebut biarpun tangan sakit kan...dan saat2 nak start enjin kereta, tu dia, Allah tunjuk terus..kinah termenangis sebab sakit teramat...maka kinah pun mengalah la, shbt kinah yang bawa kereta.

Rancangan yang kononnya nak bertolak sebelum jam 8 malam lagi, telah menyampaikan kami ke hospital tersebut lebih kurang jam 8.30 malam. Dah ambil nombor semua, tunggu la turn kami. Orang yang tunggu turn tu jangan cakap la sikitnye...ramai sesangat.

Secara amnya, kinah boleh kata turn kinah dapat jumpa doktor lebih kurang jam 12.30 malam. 4 jam kami tunggu untuk giliran ni, memang terbaik la. Dalam tempoh 4 jam tu, macam2 gelagat yang kami jumpa.

Ibu muda yang beranak 3 yang comel2....kisah ni best sebab shbt kinah jelous tengok ibu muda ni sebab dah pun ada anak di usia muda...kinah pun boleh la kot termasuk kategori cemburu juga...hehehe.

Dari tepi dinding hingga ke tanah port kami, punye la nak menghabiskan masa 4 jam tu. Dan2 la plak shbt2 kinah ni dahaga, tawaf la hospital untuk air...cari mesin air 'gedegar'...ala mesin yang masuk duit syiling, then tekan button, air tu keluar..maaf la bahasa agak ting tong.

Exploration kami untuk mencari air tu memang best....time tu kul 10 lebih kot kalau tak silap. Dah la bangunan hospital tu bangunan lama, lepas tu teramat sunyi...lorong tu je yang berlampu, yang lain suram je..memang terbaik.

" Kak cik, kamu nampak tak apa yang orang nampak kak cik??" kinah tanya shbt kinah.

"Orang nampak ina...." jawab shbt kinah...kami same2 memperlahankan langkah.

Mengucap panjang juga la dalam hati ni. Kami ternampak satu kelibat putih yang sedang berdiri di satu lorong ni dan jaraknya tak terlalu jauh dengan kami. Ya Allah...ujian...ujian.

Bila semakin menghampiri, rupanya benda tu adalah papan iklan yang ada gambar orang tengah berdiri.....tapi yang kami nampak tu adalah pandangan belakang, tu yang nampak putih je....ok fine, alhamdulillah takde apa2. Serius dah cuak.

Antara memori paling kelakar dalam misi mencari air ni apa taw....kami sampai bertanya pak guard hospital tu kat mana kami boleh dapat air. Sekali pak guard tu sampai guna walkie talkie untuk tanya kawan dia yang jaga gate belakang...adui, dahsyat juga sampai tanya macam tu.

Penantian kami akhirnya terbayar setelah hampir 4 jam menanti...bila sampai turn jumpa doktor, kinah pun masuk je la. Doktor india perempuan yang sangat muda dan comel....lepas dia diognose segala bagai, kinah kena buat x-ray...tu dia...x-ray...

Kisah x-ray ni pun menarik...sebab nak x-ray pun kena tunggu turn gak la kan...takdir mempertemukan kinah dengan seorang mak cik ni dan suami dia. Sian mak cik ni, sebab anak dia yang ke-3 dah pun masuk ward, dia plak macam kena masuk ward juga lepas ni....

Masa kinah tunggu turn untuk x-ray tu, kelihatan di suatu sudut sana ada seorang indian yang berbalut kain putih dan tompok2 darah pada kain tersebut sedang asyik bersembang bersama seorang lagi lelaki india yang duduk bertentangan dengannya.

Part lelaki ni sangat psiko...kenapa kinah kate psiko, meh nak story2. Ada sekali tu, dia macam melutut menghadap ke cahaya lampu kat hospital tu kemudian dia menghantukkan kepala dia 3 kali ke lantai, setelah tu tadah tangan macam orang islam berdoa hala ke lampu tu. Kinah memang seram habis.

Lepas selesai tu, dia duduk balik kat kerusi dia, then dia speaking la plak kan. Kinah translate je la ek...

"Allah lantik saya jadi 'mesengger' dia...sekarang ni DIA baru bagi sikit2 kitab kat pada saya, nanti bila semua kitab tu dah lengkap, saya boleh terangkan pada semua orang terutama umat Islam...saya boleh bagi tahu umat Islam bahawa agama yang saya bawa ni adalah yang paling betul."

Dalam dialognya tu, dia sangat banyak guna perkataan Allah...kinah memang dah seram sejuk. Akak yang duduk sebelah kinah dah senyum sinis pandang kat kinah, lelaki sebelah dia pun dah gelak2. Ntah la, tak tahu dah nak gambarkan perasaan kinah masa tu...

Tapi, ayat dia yang buat mcam kinah kagum, "saya sakit, sakit ni Allah yang bagi...bukan kita yang minta.."

Hampir setiap pesakit yang dia lalu yang turut sama menunggu giliran di situ, itulah ayat dia akan ulang, tapi kelakar ayat tu tak pula di ungkap bila lalu depan kinah...sebab bukan apa, kinah dah stand by ayat nak balas...jahat kan kinah ni.

Tu kisah tunggu turn x-ray, meh kinah nak kongsi kisah kinah tunggu kat dalam bilik rawatan plak.

Kisah dalam bilik rawatan ni banyak buat kinah muhasabah diri. Sebab macam2 jenis sakit yang ada tak terkecuali gelagat pesakit tu sendiri. Kinah di 'pasang'kan dengan sorang adik lelaki ni, farid namenya..

Kami dipasangkan sebab kes kami sama...kinah dan adik farid ni kena jumpa pakar tulang...ya Allah, rasa nak menangis bila doktor tu kata kinah kena jumpa pakar tulang. Serius sangat ke kes kinah ni?? Muka maintan, senyum...tapi dalam hati...astaghfirullahal'azim....jangan la ada apa2 yang kronik.

Adik farid ni baru tingkatan 1, kecik sangat orangnya...dia datang bersama bondanya. Kesian dia menahan kesejukan sebab kami kena tunggu pakar tulang tu habis operation...dan sememangnya memakan masa....

Tapi, Allah ganti masa tu dengan segala gerak geri tindakan manusia yang sungguh memuhasabahkan diri ini....baik sihat, baik sakit, segalanya ada asbab yang tersendiri.

Di kanan kinah, ada seorang ibu yang setia menemani anaknya...anak dia dah demam 2 minggu, dan di masukkan air....kire ibu ni tunggu air dalam botol tu habis la...paling tersentuh, bersama ibu ni juga ada seorang anak kecil...

Merah mata adik tu kena cucuk untuk masuk air..ye la, agak sakit kot bile nak cucuk tu. Sampai tertidur ibu ni di sebelah kinah, dan di ribaannya anak kecil itu terlena sekali...

Kasih ibu, tiada harga kan....

Kita sihat, dia yang paling gembira, kita sakit, dialah yang paling susah hati. Masa nurse tu kejutkan ibu ni untuk sign apa ntah, kinah menitis juga air mata, sebab nurse tu sendiri tak sanggup nak kejutkan ibu ni.

Ada sekali tu, nurse check blood pressure adik ni. Then, bila dah siap, kinah cakap la, "owh, normal..." rasa perlahan dah kinah cakap, tapi ibu ni terdengar rupanya.

"Apa dik??" ibu tu tanya kinah

"Takde la, tekanan darah dia, jantung dia, kandungan oksigen dalam badan semua ok..." kinah cuba menafsir bacaan yang tercatat pada mesin tu.

Diastole, systole (salah eja kan...xingt la term ni)...semua normal. Kinah ingt2 skit la ilmu ni.

"Alhamdulillah, lega mak cik," itu yang terluah ibu tu...kinah makin sebak..tapi macho je la kan muka.

Tempat duduk kami plak berdekatan dengan bilik orang patah2 ni...memang 'best' bila terdengar ada orang menjerit sakit kan..adui, berdebar jantung ni rasanya. Keluar2 pesakit, tengok dah berbalut satu kaki kan...cuaknye rasa.

Antara yang paling menyentuh hati, sudah tentu terasa hiba melihat baby kena cucuk...bukan sorang, tapi ramai sgt baby malam tu yang kena cucuk. Menangis jangan cakap la, memang satu hospital boleh dengar...kesiannya...

Berbalik kepada kisah adik farid tadi...

Lebih kurang jam 4.30 pagi, baru la pakar tulang datang...muda sangat orangnya...doktor perempuan..yea, suke2.

1st pakar jumpa adik farid dulu. Lepas doktor check itu ini, doktor panggil mak adik farid ni masuk....serta merta air muka mak adik ni berubah...

Seorang ibu muda...farid ni anak sulong dia, memang sinonim dengan patah sana sini menurut ibunya...farid terpaksa di tahan wad. Tulang belakang dia lari skit, dan takut memberi kesan masa dewasa kelak.

Kinah masuk, tengok farid dah tak senyum langsung, sedangkan semasa kami di luar tadi, dia memang tak duduk diam...murah dengan senyuman. Pilu hati rasenya...

Semoga farid beroleh kesembuhan...harap takde la effect dia bila dewasa nanti.

Turn kinah...jeng2...

Kinah di suruh buat itu ini...pegang itu ini sebab nak tengok reflek tangan kinah. Teringat plak masa kinah ada appoinment dengan doktor pakar masa migraine kinah serius dulu...doktor suh main kotak tisu la, pegang kunci la...

Masa tu, rasa sedih sangat. Sebab dah macam orang kurang upaya pun ada. Tiada lagi keupayaan untuk jadi seperti sebelum ni. Allah nak tarik bila2 masa je kan, takde warning2 dah...segalanya terpulang pada kita.

"Siku awak takde apa2 yang serius, cuma ada masalah tendon. Tendon awak meradang skit. Pernah jatuh ke??" terang doktor.

"Jatuh?? Seingat saya, xde plak pernah terjatuh."

"Mungkin awak terlalu paksa diri untuk angkat berat..dan awak tak sedar yang dah mencederakan diri. Lagipun, awak tak cukup rehat. Baru nak baik je, awak dah aktif semula," rasa seperti dulang paku buah keras. Memang terkena habis muka ni. Sebab kinah kan degil.

"Awak drive ke??"

"A'ah..."

"Saya nasihatkan untuk jangan drive long journey la. Kalau boleh elak dari driving, lagi baik." Part ni kinah sentap....hehe.

Alhamdulillah...segalanya dah selesai. Kire takde apa yang serius, cuma kes elak drive tu, memang susah la kinah nak tunaikan.

Banyak sebenarnya yang terjadi lagi dalam bilik tu. Kes pak arab yang teman anak dia, sambil tunggu turn sempat lagi dia tazkirah anak dia (even kinah x faham arab, tapi boleh la)...

Kes isteri pengsan masa tunggu turn, then suami dia angkat dia ke bahagian kecemasan...banyak lagi la perkara yang sangat terharu.

Apa yang kinah boleh tuntaskan tentang isu ni ialah..

Harga sebuah kesabaran. Standard la, hospital kerajaan..dengan harga RM1, 4jam yang perlu dibayar...bersabar menanti giliran dengan penuh sabar biarpun ada masa teruji tahapnya. Lihat sekeliling, masih ramai yang lebih memerlukan perkhidmatan tersebut. Dan kenapa tidak, manfaatkan masa tu untuk renungkan semula setiap yang kita lihat di sekeliling untuk menjadi 'guru' kita....

Harga kasih sayang...baik ibu atau bapa, mereka tak sanggup untuk melihat atau mendengar yang anaknya di timpa sakit...tiada rungutan sepanjang mereka menemani si anak untuk mendapatkan rawatan. Tapi, bagaimana 'bayaran' kita kepada 'harga penantian' ibu bapa kita?? Apakah balasannya jauh menguntungkan atau tak balik modal....

Harga kesetian persahabatan....kinah teramat terhutang budi buat sahabat kinah yang sudi teman kinah 9 jam di hospital tersebut, malah menjadi 'driver' kinah malam tu. Bersabar melayang karenah pak cik2 kat luar yang macam2 gelagat menyakat shbt kinah ni, bersabar tatkala sama2 menunggu giliran...terima kasih shbt.

Harga nikmat kesihatan....Allah Maha Besar adalah pemilik mutlak segala yang ada. Hari ni kita sihat, belum tentu esok sama macam hari ni. Moga kita dikurniakan kesembuhan yang tiada sakit setelahnya...namun, sakit adalah penghapus dosa...moga kita menjadi hamba yang menikmati nikmat kesihatan yang dipinjam ni dengan sebaiknya...

Salam maghfirah cinta dari hamba yang hina ini.....salam renungan buat diri sendiri dan shbt2 semua....

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi