Thursday, September 2, 2010

:: Memori Seorang Hamba ::

~3 orang kekasih hati kinah di kampus~


Salam alaik buat semua sahabat2....saat entry ni di taip, kinah dah mula keseorangan, ye la shbt2 dah mula pulang ke kampung halaman kan. Kinah juga la terkebil-kebil kat sini...

Isnin ni kinah ada mid-term, doakan kinah ek...selasa ada kelas lgi, pas tu ada lab lagi...sedih sangat, kinah paling awal pun boleh balik hari selasa ni. Tapi, adatla kan, perjuangan sebagai seorang pengemis ilmu.

Baru-baru kinah ada meeting persatuan, lepas tu ada la pengisian itu ini. Masa dalam perjalanan nak balik tu, ada salah seorang sahabat kinah meluahkan perasaan,

"Rasanya, nilah ramadhan yang paling bermakna dalam hidup, sebab terasa erti ramadhan tu"

Kinah senyap je....sebab, kinah rasa kinah tak manfaatkn ramadhan kali ni dengan baik. Azam utk ramadhan kali ni masih tak terlangsai. Sedihnya, sebab belum tentu kan kita jumpa ramadhan akan datang.

Nak jadi ke cerita, semalam adalah antara hari yang paling indah buat kinah. Semalam impian kinah untuk berbuka bersama bekas rumet kinah masa 1st year dulu tercapai. Kinah bersama dua orang sahabat tersayang dan bekas rumet kinah tu berbuka bersama....

Rindu sangat kenangan lalu.....

Lepas maghrib, kami gi terawih same2. Kecoh sangat bile berempat ni bersama, bahaya betul. Lepas settle semua benda, projek kami malam tu bermula.

Projek main bunga api. Pembekal adalah dua orang rakan kinah ni. Haish....pembekal lilin dengan lighter kinah la...hehe.

Isunya memang main bunga api, tapi hati kinah rasa lebih dari tu. Tambah plak, salah seorang rakan kinah ni buat statement yang sangat buat kinah tersentap. Kata2 tu terluah masa kami berbuka bersama.

"Malam ni malam terakhir kita dapat berbuka bersama-sama" at first, kinah takde perasaan sebab kinah tafsir malam last sebab dia akan balik dah esok hari. Tu yang jadi malam last, tapi rupanya ada maksud lain.

Kami tak mungkin dapat berbuka lagi bersama pada ramadhan akan datang kerana tatkala itu insyaAllah masing2 dah menamatkan pengajian....possibility utk berjumpa mmg ada, tapi hakikatnya terlalu kecil bukan.

Maka, malam semalam menjadi saksi kepada kami berempat. Alunan angin yang memasuki kamar sahabat kinah itu turut sayu bersama airmata yang mula membasahi pipi. Sorang demi sorang menitiskan air mata. Air mata sayang dan rindu pada masa kami bersama.

Ntah bila lagi kami akan di beri kesempatan sedemikian. Ya Allah, kuatkn ukhwah antara kami hingga syurga sana ya Rabb.

Buat sahabatku,
biar kataku terasa bisa,
tapi dikau menelannya semanis gula,
biar tingkahku berbucu kaca,
tapi dikau terima tanpa bicara,
biar jelinganku menghunus mata,
tapi dikau memandang seperti batu permata...

Betapa mulia dirimu di sisiku,
Betapa kasih dirimu menemaniku,
Betapa sayangmu bersemadi di hatiku...

Kinah tak tahu kenapa lately ni kinah mudah sensitif....sikit2 macam mudah terasa. Bila fikir macam kelakar, tapi kinah cuba control sebab kinah takleh manjakan diri sangat kan.

*********************

Lebih kurang seminggu je lagi dah kita akan sama2 menyambut Aidilfitri insyaAllah. Tapi kenapa kinah takde perasaan....dengan serba salah kat family pun ada, sebab tak dapat tolong banyak benda kat rumah sebab balik lambat.

Bila sebut tentang raya, memang kinah takkan lupa kata2 mantan ketua kinah masa di matrik dulu. Even tahun lepas, kinah ada buat entry 'Bila Hari Dibius Raya'...kata2 yang Allah ilhamkan dalam entry tu terasa berpusing2 je lagi dalam kepala ni.

Segalanya mengenai Univeristi Tarbiyah ini....

Tak dilupakan juga, teks ucapan ydp kinah baru2 ni. Kinah cuba menyampaikan satu mesej dalam teks tu. Kinah cuba melampiaskan sebaik mungkin, dalam lenggok bahasa yang santai.

Mana2 ceramah yang kinah dengar, selalu akan ada soalan dari penonton tanya semula pada penceramah, "ustaz, seperti kita sedia maklum, bulan puasa ni syaitan semua kena rantai, tapi mcam mana dengan perangai2 yang kurang elok tu masih berlaku?" lebih kurang macam tu la selalunya soalan tu berbunyi.

Jawapan yang selalu kinah dengar adalah ini ekoran daripada kita ni dah di 'train' atau di latih oleh mereka (merujuk kepada syaitan) selama 11 bulan. Jika di guna logik akal, ia sama seperti nisbah 1:11... agak kecil kan nilai nisbah tu.

Maka, dengan nilai nisbah yang kecil itu, tak hairanlah sifat2 yang dilatih itu masih terdasar dalam diri kita...sedar atau tak, terbukti jelas bahawa diri ini masih belum merdeka dari mengawal diri, masih belum merdeka dari mendisiplinkan diri dalam pelbagai aspek.

Kinah teringat kata2 Dr Danial, seorang saintis Islam yang cukup terkenal di Malaysia ni, antara buku dia yang paling famous "Quran Saintifik", yang mana baru2 ni dia keluar dalam rancangan Halaqah Sentuhan Qalbu.

Tajuk siaran hari tu kinah tak ingat, tapi kata2 yang dilemparkan tu cukup buat kinah terfikir.

"Kalau pergi kelas fardhu ain, kita mesti khatamkn yang 5 ni. Kalau tak khatamkan yang 5 ni, memang tak lulus la fardhu ain. Apa yang 5 ni....soal hukum...WAJIB, HARUS, SUNAT, HARAM, MAKRUH."

dalam kepala kinah ni, ingatkan tentang rukun iman ke apa....rupanya tentang hukum. Sekali dengar macam 'bosan' la nak tahu tentang hukum2 ni, bukannya tak tahu pun...tapi, Allah ilhamkan Dr Danial dengan kata2 yang insyaAllah sama2 akan kita renungkan.

"Hukum yang pertama kita kena tahu adalah WAJIB kan, maknanya kita kena buat semua perkara yang WAJIB. Kalau tak buat, jatuh berdosa. Kita dah tahu semua tu. Tapi, apa yang berlaku hari ini, manusia dewasa ini lebih mementingkan yang HARUS. yang HARUS macam mana yang saya maksudkan....contoh, wanita hari ini lebih mementingkan kecantikan muka. Produk kecantikan itu ini, nak putih nak cantik semua, tapi itu semua adalah HARUS. Renungkan semula, sejauh mana kita memandang serius kepada yang WAJIB??"

Lebih kurang macam tu la ayat Dr. Danial. Salah seorang yang terasa dengan kata2 dia tu, adalah kinah sendiri. Kalau cuci muka tu ikut sangat la, tapi ada masa solat di hujung2 juga...mana yang WAJIB, mana yang HARUS ni???

Bila di tambah, di tolak, di darab, di bahagi....dengan nilai nisbah 1:11 yang kecil ini,adakah mampu yang WAJIB dan HARUS ini di bezakan dengan sebaiknya?? Apakah dua hukum ini dapat dipisahkan dengan sejelas-jelasnya??

Sejauh mana kekuatan nisbah kecil itu dapat mempertahankan 'diri' dari terpengaruh dengan 'yang sebelas' tu??? Iman manusia bukan macam malaikat, malaikat constant je..nabi plak semakin naik, tapi manusia.....dah boleh buat persamaan untuk gelombang plak rasenya, ada turun naiknya.

Kinah sejak duduk bilik single ni, terasa dengan banyak benda. Bila dah duduk sorang2 ni, kalau tak termenung, mengelamun kan...(same je pun kinah ni, haish). Apapun, saat masih di beri kesempatan dan waktu ini, biarpun tinggal beberapa hari je lagi baki ramadhan, masih belum terlambat untuk kita sama2 recall+refresh diri untuk list down semula perkara2 yang WAJIB dan HARUS yang selama ini kita utamakan...

Kinah bukan sesiapa, kinah masih mencari diri kinah....dan medan blog ni kinah cuba untuk kongsi apa yang ada di hati dan fikiran. Mana yang baik, kinah jemput, persilakan untuk dikongsi bersama...kerana, segala yang tertaip ini adalah dari Allah dan kinah cuma pengantara.

Terasa indah kan jika kita dapat kongsikan sesuatu dengan sahabat2....apapun, selamat menjalani hari2 terakhir ramadhan, doakan kinah dan sahabat lain utk berdepan dengan exam isnin ni...moga kami dikurniakan ingatan yang kuat, kelancaran untuk menulis jawapan yang betul, ingat segala rumus...

Akhirul kalam, mohon jutaan kemaafan di atas keterlanjuran kata2 kinah. Buat sahabat2 rapat yang mengenali diri kinah, kinah secara peribadi betul2 minta maaf dan teramt terima kasih utk segala yang sahabat pernah lakukan untuk kinah.

Salam univerisiti tarbiyah salam perkongsian....

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi