Sunday, August 29, 2010

:: Apa Yang Di Minda ::

Salam ramadhan yang kian menjengah ke penghujungnya...tak terasa masa berlalu dengan begitu lembut. Bagaikan masih di alam bayi yang setia di belai manja oleh belaian kasih si ibu dan ayah kan.

Kinah saat ni tak taw nak gambarkan perasaan hati. Honestly, terlalu bercampur aduk. Tapi ingat kembali mengapa kinah mengalami perasaan ni, segalanya untuk kinah kembali pada DIA kan. DIA sayang kinah, DIA sayang kita semua, cuma lain orang lain cara DIA melampiaskan bentuk2 ujian.

Bagi sahabat2 terdekat, sahabat tahu apa antara perkara terhebat yang kinah sedang lalui sekarang. Rasanya terlalu public utk kinah luahkan masalah tu dalam ni sebab ia melibatkan seseorang yang perlu kinah hormat teramat sangat malah melibatkan banyak pihak.

Kisah yang selalu berlaku dalam diari seorang anak dara masa kini...apakah itu, let it be a secret juz pray Allah gives me the strength to face all of these ever. It may be a common thing for certain people, but its not me coz ive been put under a big pressure in making a decision about my future...

Teringat status sahabat kinah dalam fb, "running away is not the best option but sometimes it can be the best decision"...pada mulanya mugkin kinah tak faham mksd ayat ni tp bile di aplikasi betul2, terasa sgt mndalam.

Apa kinah merepek ni....

Meh sini nak kongsi sesuatu..lama kinah tak share dalam blog ni kan. Last week ke last 2 weeks macam tu la, kinah ada kelas Peralatan Khusus yang dikendalikan seorang pensyarah perempuan yang comel ni.

Kinah jadi jatuh cinta dengan subjek ni bukan apa, sebab style lecturer ni kinah suke....nak jadi ke cerita, Dr ada berkongsi sesuatu dengan kami.

Bagaimana nak menghubungkan otak kanan dengan otak kiri kita serentak...

Daripada apa yang dia terangkan pada kami, kinah terangkan serba ringkas la ek. Nanti shbt2 cuba explore la.

Antara langkah yang kita boleh buat utk menghubungkn otak kanan dgn otak kiri kita adalah dengan perbuatan "CROSS"...1st time kinah dengar perkataan tu kinah jujurnya dah fikir benda lain. Apapun semua ni sekadar perkongsian, timbang taranya terletak pada diri sendiri.

Cross kat sini bermaksud....erm, kinah bagi contoh terus la ek. Kalau kita berkawad, bila tangan kanan ke depan serentak dengan tu adalah kaki kiri, bila tangan kiri ke depan serentak dengan tu kaki kanan kan. Itu contoh perbuatan Cross.

Maknanya bersilang la. Macam budak kecik...baby semua tu la. Baby ni lepas meniarap, mereka mula belajar untuk merangkak kan?? Perbuatan merangkak tu adalah sebahagian dari aplikasi Cross ni, sbb perhati betul2, tangan dengan kaki dia memang bersilang kan.

Maka, lepas ni kalau nak gi toilet ke apa ke, jom kita berkawad....hikhik. Bagi otak kanan dgn otak kiri kita kerja semaximum boleh.

Kinah pernah baca dalam majalah apa kinah dah lupa. Manusia yang antara paling genius si Einstein tu, selama hayat dia pun dia hanya menggunakan otak dia sebanyak 20% sahaja daripada keupayaan optimum otak dia, manakala kajian yang dibuat dalam majalah tu ada mencatatkan, masyarakat Melayu secara rawaknya hanya menggunakan 2% je, kire efficiency otak kita berapa tu?? kecik sangat nilainya..

Biarpun ini adalah nilaian atau kajian manusia terhadap manusia, tapi apa yang buat kinah berfikir adalah, dalam 2% tu, insan yang bergelar manusia kaum Melayu tu (contoh kinah sendiri la), sejauh mana daya ingatan atau kerja yang di lakukan utk otak tu di gunakan untuk perkara2 yang membawa kebaikan.......sejauh mana 2% itu dimanfaatkan untuk manusia berfikir akan kebesaran ciptaan Allah...

Cuma, apa yang penting, selagi kita berupaya menggunakan otak dengan baik, manfaatkan bersama kan....

Sambung semula berkenaan baby berjalan tu semua. Jika tadi kinah buka sikit tentang baby merangkak kan, ni kinah nak share tentang masa baby nak mula berjalan.

Dr tu berkongsi lagi dengan kami tentang 'walker'....ala, yang macam kerusi roda utk baby yang baru nk blajar berjalan tu..Dia ada menceritakan tentang keburukan seseorang baby tu menggunakan walker sewaktu kecilnya...tapi, ampun sgt kinah terlupa plak point yg Dr kongsi.

Namun, apa yang suke utk kinah share...kinah pernah terbaca tntg isu penggunaan walker ni kalangan baby. Apa yang kinah dapati, lebih keburukan berbanding kebaikan.

Antara keburukan yang kinah maksudkan, sebenarnya tak semua baby cukup bersedia utk belajar berjalan semasa saat pertama kita meletakkan mereka di dalam walker. Ada yang cepat belajarnya, ada yang amik masa sedikit kan.

Dan bila baby ni tak bersedia, spinal chord dia sebenarnya tak mampu nak tampung lagi. Bermaksud di usia yang muda lagi spinal chord dia dah mula bekerja keras untuk support baby tu utk 'berdiri' dalam walker tu.

Bila spinal chord tu terpaksa bekerja keras di usia muda atau dalam erti kata lain belum bersedia sepenuhnya, kesannya adalah sangat lama, iaitu percentage utk baby ada 'osteoporosis' ketika dewasa nanti sangat tinggi.

Jika diperhatikan, ada benarnya, sebab org zaman dlu2, mana ad walker2 ni sangat kan, bila tua sempoi je gi kebun ke ladang ke, tapi orang sekarang dah lain sikit.

Apakebenda la sakinah ni, masuk bab walker la apa la, dah jauh benar melalut. Nasib la, apa yang terlintas dalam kepala ni, kinah taip je.

Apapun, jika ada pihak yang nak menambah fakta2 dalam ni, amat kinah alu2kn.

Tu je kot dlu kinah nak merapu...nnti2 kinah buka kisah lain plak. Selamat menjalani ibadah puasa.....

1 comment:

Jom berkongsi