Monday, August 29, 2011

:: Coretan Malam Raya ::


Saat bergemanya takbir ini, satu perasaan yang wajib hadir dalam diri setiap insan rasanya, yakni sayu....andai tidak merasai apa-apa peristiwa pahit sekalipun, rasa itu tetap wujud.

Apa mungkin bertemu lagi Ramadhan akan datang??

Apa aku akan kuat melawan nafsu 11 bulan akan datang ini??

Allah....jika ditanya pada kinah, I just cant picture it by words. Feel it, then we will understand.

Mungkin ada di antara kita yang akan menyambut hari lebaran ini dengan orang baru, ada juga yang menyambutnya dengan kehilangan insan di sisi, macam-macam warna, macam-macam emosi yang akan menghiasi. Tapi bagaimana diri sendiri??

Salam lebaran daripada penulis....

Mukhadimah pun dah sedih-sedihkan, apalah kinah ni. Entry kali ni mungkin takde point sangat, tapi kinah sekadar nak bercerita coretan hidupku.....kisah sehari sebelum raya bersama keluarga tercinta.

Andai di rangkul, kinah berani jamin kisah kinah tak semeriah keluarga lain, sebab keluarga kinah ni kecik je, 4 orang je pun, abah, mama, abang dan kinah sendiri. Tapi, kesah apa kan.

Di sebabkan tahun ni kinah terpacak di rumah lebih awal daripada biasa, maka persiapan alhamdulillah dapat siap berganda lebih awal, maka 2,3 hari ni agak rilex buat kerja rumah.

Nak jadi ke kisahnya....sehari sebelum raya...apa yang berlaku di rumah no.66, Taman Sepekan Jaya ni kan, meh nak berkongsi.

Mulakan dengan ayah dulu la...abah buat apa ek?? Seingat kinah abah lebih banyak kemas di bahagian luar dengan abang...sapu sampah koridor, lap kerusi kat luar macam tu la. Pagi2 lagi abah dah keluar sebenarnya, gi amik daging yang di tempah, beli ayam, barang2 basah segala bagai. Abah kinah ni teramat pendiam orangnya, memang tak banyak cakap. Paling kelakar bagi kinah tentang abah ni, anak dara dia ni masak la apapun, jadi ke tak berapa jadi ke, abah sentiasa makan dengan penuh selera dan siap tambah lagi...seronok tengok abah makan.

Abang....kes abang hari ni agak kelakar bagi kinah dan mama. Memang tergelak habis la kinah dengan mama bila ingat. Al-kisahnya, abang daripada semalam duk bercara ke sofa kat depan, abang ni plak dah naik segan dengan sofa tu sebab memang dak agak uzur physical appearance sofa tu. Semalam dia duk mop lantai la, cuci skit sofa tu, then hari ni betulkan kaki sofa tu. Di sebabkan kucing pernah berak atas sofa tu, maka ada la haruman yang sangat wangi kan. Abang sangat tekun kot nak hilangkan bau tu.

Yang kinah ni kat dapur duk bagi la cadangan kat mama,

"Ma, kalau nak tutup permukaan sofa tu, guna la kain yang orang selalu letak kat kusyen tu ha, dah macam alas dulang pun takpe, takde sape tahu,"

Mama pun cakap la kat abang.

Hasilnya.......

"Adik, cube mari sini," mama panggil kinah. Kat rumah kinah di panggil adik...adui, dah tua pun adik juga kan.

Berderai ketawa kami dua beranak. Hasil sentuhan tangan seorang lelaki berusia 24 tahun. Abang letak kain yang mama beli untuk buat alas baring tu abang jadikan alas tempat duduk sofa, lepas tu alas dulang yang corak hampir sama di jadikan tempat letak tangan kat sofa tu. Nak jadi ke cerita, warna corak kain tu plak warna biru, sama warna dengan sofa. Ya Allah, mana plak abang dapat cari kain ni. Jumpa plak ke abang cari kain tu.

Sekali tengok, memang cantik la bagi kinah, kreatif, tapi nak tergelak sebab asal usul kain tu. Kalau ada yang membaca entry ni datang rumah ni, buat tak tahu je ye, jangan tegur....just imagine how it looks like.

Se lagi, mimpi rajin apa masuk dalam abang pun tahu. Dia basuh SEMUA baju yang ada, means campak dalam mesin je la kan. Even though masuk mesin je pun, tapi tak semua boleh basuh dengan mesin. Antara yang jadi mangsa, tudung kinah yang kononnya nak pakai pagi raya habis tercarik dah, tudung kerja mama yang sangat sensitif cara basuhannya, tudung kegemaran mama dah rosak dia punye owning (betul ke eja, belasah la), mesin overload. Dengan dia basuh sekerat jalan, tak settlekan sampai habis, haish geram juga la kan. Tapi, orang kata, nak marah tak jadi sebab nak tergelak je bila ingat....niatnya konon nak membantu tapi adui....

Lepas tu lepas asar abang gi potong rambut, balik2, hahahaha, rambut trojan...dia kata terasa muda buat rambut macam tu. Ye la, semua orang duk bising sebab rambut dia dah panjang, sekali potong, haa....trojan kot. Haish, betul kata mama, abang kinah ni still kanak-kanak. Sebab mama selalu kata, even kinah ni adik, tapi mama layan kami seolah kinah adalah kakak dan abang adalah adik. Erm....macam mana tu...

Mama pula, kami apa lagi seharian di dapur....

Kerja kami dimulakan dengan proses pasang dapur kat belakang rumah, untuk masak rendang segala bagai, untuk elak dapur kotor ye....pastu balut dapur dengan aluminium foil..hehe, ni keje orang pemalas.

Tak banyak kot cerita tentang di dapur, ye la buat kerja macam biasa, mayang bawang, serai, halia, rebus daging lepas tu tumbuk daging....kerja biasa. Tapi, there is one thing that I miss a lot, my mom's smiling, very adorable. Terlalu lama kinah tak tengok mama senyum, gelak ketawa macam ni....biarpun mama baru berusia awal 50-an, tpi keadaan kesihatan mama tidak begitu baik sebenarnya, maka nak tak nak, I'm the only daughter that she have and I have to carry on every single things wisely.

Erm.....tutup kes family. Buka dimensi baru.


Kekadang kinah terfikir, kita dilatih sebulan kan untuk tahan nafsu dari itu ini....tapi kadang2 sedar atau tidak, sedikit sebanyak ianya terkebelakang sikit dek keghairahan nak sambut raya. Benar, kita digalakkan berpakaian cantik apa segala bagai, tapi bila ingat balik masa kinah gi shopping kat jalan TAR dlu, tengok kiri kanan, diri sendiri....mana nilai yang cuba di tanam dalam sebulan ni.

Andai Ramadhan di turunkan untuk mengajar umat manusia mendidik nafsu,
Jangan sampai Syawal tiba memadamkannya terus melulu...

Andai Ramadhan dihadiahkan untuk mengingatkan berpesta dalam ibadah,
Jangan sampai Syawal tiba terus tanda bermulanya pesta juadah...

Andai Ramadhan dilalui dengan rasa rendah diri, berkongsi lapar dengan segala pangkat dan darjat,
Jangan sampai Syawal tiba menjadikan kita kufur nikmat...



Bila teringat tentang takbir tadi, kinah ada simpan satu impian. Impian yang sudah pasti didoakan agar jadi kenyataan suatu hari nanti insyaAllah. Impian ni memang impian kinah, tapi ia juga impian mama kinah sangat2.

Sebut tentang takbir ni juga, kinah teringat kisah sahabat kinah ni yang Allah uji dia dan keluarga dengan menjemput kembali arwah papa dia. Terlalu terharu kisah yang pernah dia kongsikan, di mana arwah papanya merupakan tempat rujukan utama dalam permasalahan agama bagi dia sekeluarga. Dalam solat terawih meraka, bukan di surau atau di masjid, tetapi di rumah sendiri, yang diimamkan sendiri oleh arwah papa dia termasuk bertakbir bersama-sama satu keluarga. Subhanallah....indahnya suasana itu bukan. Terlalu manis.

Yang kinah pasti, Allah itu sememangnya Maha Adil....biarpun Dia telah menjemput ketua keluarga itu, tapi sifat berdikari sahabat kinah ni yang merupakan anak sulong daripada 6 beradik kalau tak silap kinah, asas agama yang kuat telah tertanam kemas di dada anaknya itu dan bagi kinah itu sudah cukup sebagai pelengkap kepada yang lain. Mudah untuk kinah berkata, tapi mungkin mencabar untuk melaksana.....

Memang tak lari kan, saat hari raya je, pasti insan2 yang telah pergi akan di kenang satu persatu, segala memori pasti bertandang. Allah, tempatkanlah mereka semua di tempat orang2 yang soleh, dan permudahkanlah segala perhitungan amal mereka dan kami kelak.

Apapun, di hari lebaran ni, jangan lupakan sunnah yang patut di teruskan di pagi ini. Mandi sunat pagi raya, makan dahulu sebelum ke masjid, bertakbir dalam perjalanan ke masjid, berziarah antara satu sama lain.....bermaafan....moga nisbah 1:11 tidak menjadikan sebulan itu pihak yang lemah dalam melawan 11 yang lain tu.


Semoga Allah menerima segala amal ibadah kita selama ini, dan mencatatkan segala kebaikan buat kita semua insyaAllah. Salam pagi syawal daripada meja penulis...



No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi