Sunday, August 7, 2011

:: Part 5 : Closure ::

Alhamdulillah, saat tangan ini menulis, kita sudah berada di awal bulan Ramadhan, bulan yg mulia yg penuh keberkatan. Sebut tntg bulan Ramadhan, jujurnya, kinah sedikit kecewa sebab tak dapat sambut Ramdhan bersama keluarga....tapi tak kurang meriahnya juga bersama housemate di rumah sewa kami di tingkat 5 tu, mana pernah tinggi pun, naik tangga tak menguji kesabaranpun..

Jika difikirkan, jarak antara part 4 dengan part 5 agak jauh, sebab kali ni bukan takde masa, terlebih masa untuk kinah sebenarnya, cuma mood nak menaip entry tak berapa nak ada. Saat kaki melangkah sampai ke rumah, segala amanah yang dipikul sejak di Selangor lagi sudah terasa di bahu ini, menolong mama dalam membuat persiapan awal kawen abang, doakan tak tertangguh lagi pernikahan dan majlis abang kinah insyaAllah.

Bila sebut tentang mama, kinah teringat baru2 ni, 5 ogos 2011, merangkap 5 ramadhan...hari jumaat. Pagi tu rutin sebagai seorang surirumah mengisi jadual harian kinah, menggantikan tugas mama buat sementara waktu. Petang tu, sebaik abang gi solat jumaat, kinah memulakan operasi, membuat kek coklat moist. Betapa terkejutnya, bila tangan ini membuka kabinet dapur, tersusun rapi segala susu sejat, buah2 koktel, segala tepung buat kek, gula kastor, segala peralatan untuk bakery la lengkap tersusun, mama dah siapkan segalanya untuk anak dara dia ni berperang di dapur, terharu.....

Misi petang tu berjalan seperti biasa, dalam masa satu jam 30 minit, kek siap dengan pinggan mangkuk semua dah di basuh. Dapur settle!!!

Bila waktu berbuka, makan macam biasa, dan mama tanya,
"hari ni berapa Ramdhan ye"

"mama, hari ni 5 ramadhan, 5 ogos, hari lahir mama..." jawab kinah

"ya Allah adik, mama tak ingat langsung,"

"penat ina buat kek ni.....huhu," konon2 merajuk.

Kinah bukan nak cerita kinah pandai buat kek, tapi betapa mama tak ingat hari lahir dia sendiri. Betapa seorang ibu dalam fikiran seharinya adalah memikirkan kebajikan suami dan anak2 termasuk juga tanggungjawab di tempat kerja nya.....seorang ibu, tiada yang lain di hati melainkan suami dan anak2, diri sendiri di tempat yang ke berapa pun kinah tak pasti.

****************************

Tutup kes tu, kinah suke beno melencong awal2 cerita.

Dalam bahagian2 sebelum ni, kinah ada berkongsi kisah benar siapa kinah sewaktu kecil dahulu. apa yang boleh kinah katakan, ia adalah cebisan kecil 'kenakalan' kinah sewaktu dulu. Tapi, seperti yang pernah kinah coretkan, kenakalan itu bukan suatu kejahatan yang mampu menyumbang kepada derhakanya seorang anak kepada ibu bapanya, nakal dek naluri seorang kanak-kanak yang terpengaruh dek dunia ingin mencuba di sekelilingnya.


Bila kinah baca semula, rasa nak tergelak pun ada, sebab tak sangka kinah senakal itu. Mungkin ada pihak yang berpendapat, untuk apa kinah 'reveal'kan semua ni, bukan ke spt menceritakan aib sendiri. Maaf andai ada yang tidak bersetuju dgn kinah. Kinah sekadar berkongsi sebab bagi kinah daripada kenakalan itu kinah belajar banyak benda.

Mana nak cari kanak2 hari ini yang nakalnya nakal mengusik hati, kerana secara kasarnya, kanak2 hari ini nakal mereka boleh sampai kepada tahap membawa kepada jenayah.

Jika dibuat tinjauan sekali pun, dapat dilihat, mereka lebih kenal play station (kinah tak pernah pegang benda alah ni selama hidup), mereka pegang handset sejak dari kecil lagi. Mungkin hasrat melahirkan generasi IT di kalangan mereka benar2 terzahir, tapi bagi kinah seorang kanak2 nakal yg pernah membesar di lembah2, air banjir, pasir2, kinah merasakan mereka mengalami satu kerugian besar dalam hidup. Antara lain, kinah percaya, dengan suasana itu membuatkan diri ini lebih tahan lasak (padahal kuat nangis juga kan smpai skrg), antibodi lebih kuat dan mampu mempelajari corak hidup masyarakat yang berbeza latar belakang sejak dari kecil.

Ada pihak yang mungkin mengatakan, "Dulu boleh la, air tak sekotor sekarang, sekarang dengan pencemaran sana sini, mana boleh budak2 nak mandi sesuka hati macam dulu,". Benar, kinah tak nafi walau sepatah pun. Itu hakikat.

Masa berubah, maka keadaan berubah.

Terpulang bgmn ibu bapa zaman moden hari ini ingin mendedahkan ank2 mereka dengan dunia kampung. Tak tahu kenapa, i'm just being proud to be a kampung girl.....

Andai diberi kesempatan, terasa tangan ini untuk terus menukilkan segala kenakalan ku, sama2 amik iktibar dan pengajaran. Andai anak2 kinah suatu hari nanti tidak berkesempatan merasai apa yg ibu mereka rasai ini, kinah harap nukilan di alam maya ini mampu menjadi pencerita bagi kinah agar mereka tahu asal usul ibu mereka ini.

Di tanah itu ku mengenal hijaunya rumput
Rimbunnya pohon....
Di tanah itu ku mengenal sakitnya jatuh
Dek padunya tanah hijau....
Di tanah itu ku mengenal nafas udara segarnya alam
Burung beriringan alam mengiyakan
Bukti tenang, damainya tanah itu...
Ku rindu kedamaian itu....






Ting2, masa tamat. Kurang idea la untuk menaip kali ni. Maaf. Andai ada idea+kelapangan lepas ni, kinah cuba garapkan lagi entry2 lain, ada beberapa point yang ingin kinah kongsikan bersama insyaAllah. Salam ramadhan dari meja penulis.

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi