Monday, July 25, 2011

:: Part 4 : Aku Seorang Yang Nakal ::

Sambung lagi kisah aku seorang yang nakal. Cuma mungkin kali ini versi nakal comel skit…. Memang tersenyum habis kalau kinah ingat kenakalan yang satu ni. Ni masa sekolah rendah ke tadika kinah tak pasti, tapi zaman area umur 6-7 tahunlebih kurang macam tu la.


Kami tiap-tiap petang lepas ayah balik keje, in case kalau mama tak keje siang ‘aku’ dan abang akan di bawa balik kampung ayah yang hanya beberapa minit dari rumah kami, dalam 10 minit macam tu je. Kampung ayah adalah kampung nelayan, so imagine tanah merah skit, pasir putih pantai sikit…..tanah versi paya skit…campur-campur sikit. Semua ada.


Masa tu laman umah atok masih lagi dikelilingi oleh pasir-pasir yang sangat best untuk kami main bersama sepupu yang lain. Kalau kaki tak itam, tangan tak itamduk main pasir tak sah, itu bukan kami la. Bukti paling utama adalah kuku akan jadi hitam, wink wink.


Disebabkan background family ayah adalah nelayan, maka di belakang merangkap tepi uma atok ada satu bangsal yang boleh dikatakan hampir semua barang ke laut atok di letakkan di situ. Antaranya jala yang dah koyak apa semua akan digantungkan di situ dan atok akan jahit. Tali-tali untuk ikat apa-apa semua ada kat situ. Antara lain paling best ada buaian yang dari tali-tali tu, itu memang menjadi tempat rebutan ramai la. Bila dah nama buaian, mestilah nak benda tu berayun kan, maka menggunakan kekreatifan yang ayah ajar, ‘aku’ di ajarmenggerakkan buaian tu sendiri, tanpa menggunakan bantuan org lain. Ni bukan buaian yang duduk macam kat taman permainan tu, ni versi yang baring tu. Dengan menggunakan konsep daya dan momentum, buaian itu Berjaya di gerakkan juga akhirnya….itu bukti, dari kecik ‘aku’ dah dididik dengan sains. Fizik tu…..


Ok kembali kepada cerita asal. Suke beno melencong jauh. Tu mukhadimah part kali ini. Kita kembali kepada cerita asal.


Kenakalan yang paling comel ni berkisahkan anak ayam. Jeng..jeng…mesti dah dapat teka kan. Orang kampung, ayam-ayam mesti la banyak kan, time nak maghrib je perambat ayam masuk reban, maka cucu-cucu yang ramai ini tersangat la rajin mengejar ayam untuk perambat masuk reban. Kena gigit dengan semut gatal la, jumpa ular kat atas pokok la, biawak perkara biasa….


Nak jadi ke kisah, kami ni suka pisahkan mak ayam dengan anak-anak ayam, tapi mak ayam ni sangat protective, once kita step forward arah dia, dia dah kembangkan kepak, mulut dah terbuka menandakan dia marah kita nak kacau anak-anak dia. Maka, andai dapat pisahkan anak-anak dengan mak ayam, itu adalah kejayaan bagi kami. Kejar punye kejar pusing la macam mana pun, pasti terpisah la. Itu la saat yang di tunggu. Tapi, ada kejadian yang sesungguhnya kami tak sengajakan. Bila dah terpisah mak dan anak-anak ayam tu, anak-anak tu ‘tersesat’ sekejap. Ingat satu perkara, anak-anak ayam tu tersesat secara tak sengaja ek…hehehe. Seperti yang diceritakan tadi, kat laman umah atok tu ada ‘tersidai’ jala atok yang pangjangnya sampai ke tanah….haaa, dah dapat tangkap ek ending cerita ni macam mana?? Tu la nya, anak-anak ayam yang tersesat ni tersangkut pada jala tergantung tu. Biarpun anak-anak ayma tu kecik-kecik comel, tapi apakan daya mereka still terlekat pada jaring tu. Cuba bayangkan anak ayam ramai-ramai, warna kuning berbulu comel, memang comel la lari ramai-ramai pastu bunyi cit..cittt…ciiittt… Argh, comelnya mereka. Geramnya.


Disebabkan ‘aku’ tak dapat kawal kegeraman kecomelan anak-anak ayam tu, dengan penuh rendah diri dan murah hati…. ‘aku’ cuba untuk melepaskan anak-anak ayam tu daripada jaring-jaring tu. Tapi, tak tahu apa yang bermain di fikiran anak-anak ayam tu, dia orang mungkin ingat yang kami cuba membua dia terseksa lagi ke apa tak pasti. Dia bergerak dengan lebih agresif dan menyebabkan badan anak-anak ayam yang comel gebu tu lebih terbelit pada jaring-jaring tu. Adui, niat di hati nak tolong ,tapi keadaan bertambah lebih sukar, macam mana tu.


Nak jadi ke cerita, pusing punye pusing, mungkin anak ayam tu dah penat terbelit, dia pun duduk diam dan dia Berjaya dilepaskan daripada jaring tu. Tapi, yang terlekat bukan sekor tu, berekor-ekor. Puas la nak mengeluarkan masing-masing dari jaring tu.


Ni klimaks cerita ni. Menurut ayah dan bonda ku, ada kejadian yang lagi ‘comel’ berlaku. Disebabkan kanak-kanak yang melepaskan ayam sungguh berhati mulia, maka dia membelai anak-anak ayam itu dengan penuh kasih sayang dek geram kecomelan mereka. Dah la mulut anak-anak ayam tu tak reti senyap kan, ciitt…citt.ccciiittt….cit..cit…lbih kurang macam tu la bunyinye. Maka, dengan rasa sayang yang tak dapat dikawal, anak-anak ayam di dalam genggaman kanak-kanak itu dipicit-picit, diramas-ramas dengan penuh perasaan. Tibe-tibe, leher anak ayam tu terkulai. Haaa…haa….tak tahu….. anak ayam tu dah mati…yop…yop….sape buat… Eh, mati ek??


Daripada berekor-ekor anak ayam yang dilepaskan dari jaring-jairng tu, ada la kot sekor dua yang mati di tangan kanak-kanak bernama ‘aku’ tu. Adui, dari kecik rupanya ‘aku’ dah jadi pembunuh, tapi nak buat macam mana, anak ayam tu comel sangat, sape suruh dia comel kan. Sampai satu tahap, dulu ada jual anak ayam seringgit sekor kat pasar malam, anak ayam kaler-kaler lagi. Ada pink, merah pekat, hijau, biru, kuning….semangat kot beli sorang sekor untuk ‘aku’ dan abang. Konon-konon nak jadi penjaga ayam yang baik la kan….Tapi, apakan daya, semuanya sudah terlewat….

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi