Thursday, February 3, 2011

:: Catatan Sebuah Jalan Pulang : PART III ::

Tidak berhenti di situ sahaja kinah diuji. Ntah mana silapnya saat membaca signboard, kinah akhirnya betul2 sampai ke cheras....bukan ke lingkaran tengah. Yea, aku kat mana ni. Yea, aku sesat kat kl la ni?? dengan keadaan jalan yang sesak, apa mungkin peluang untuk aku balik masih cerah?? mencari jalan yang lurus dan benar...

Mesej dri shbtku yg amt2 disayangi di kampus mengunjung tiba, kinah ceritakan yg kinah sesat di kl dan pesan shbt kinah, " doa byk2, iqamat dalam hati...moga Allah tunjuk jalan"

Terkedu!! iqamat dlm hati?? Ye, kata2 itu lah yang pernah aku sendiri pesan pada shbt2 dan kini kena pada diri sendiri.

Pernah shbt dimatrik berpesan pada kinah, andai kita sesat, setidak mungkin, cuba iqamat dlm hati, mntalah Allah tunjukkn jln. Mgkn mata kita dikaburi oleh syaitan buat sementara...maka teruslah bergantung pada DIA.

Iqamat....ye itu amanah utk ku. Teguran dari Allah direct untuk hamba Nya. Takdir Tuhan, kinah terus cam tempat tu, area Taman Sharmelin, kawasan abg kinah belajar dulu, biarpun tempat itu pernah dilewati semasa kinah berusia 16 tahun, iaitu 5,6 tahun yang lepas, tapi insyaAllah jalan2 itu masih ku hafal. Alhamdulillah...Allah nak tegur kinah, kinah banyak khilaf.

Lebih 30 minit kinah berhujankan deretan kereta yang ntah bila berjumpa penghujungnya, akhirnya kinah menemui jalan keluar. Senyuman yang dicampur dengan air mata sebak tertahan di dada terzahir jua.

Jam hampir pukul 2 petang. Barulah kinah betul2 berada di lebuhraya pantai timur...suatu perasaan yang teramat lega, perasaan yang tak mampu dizahirkan.

Kisah seorang pengembara yang bermula jam 6.30 pagi di bumi melaka, menuju ke johor utk kembali ke pahang tetapi hampa lantaran jalan ditutup ekoran banjir melanda, maka terpakda berpatah ke melaka dan terus ke negeri sembilan, cuba melalui senawang, tetapi dinasihatkan utk pulang ke kuala lumpur...tanpa berlengah masa, jalan ke kajang terus ditelusuri dan tersesat sementara di cheras..biar apa pun, akhirnya jalan pulang ku temui.

4 buah negeri, satu wilayah kinah bermusafir hari itu demi mencari jalan pulang.

Tepat jam 5 petang, kinah sampai di perkarangan rumah. Ikutkan hati, penat yang melanda tak mampu dikias dengan kata, tapi saat terlihat wajah ayah bonda, seribu alasan mampu ditangkis begitu sahaja. Betapa mulianya mereka dalam memberikan segalanya yang terbaik untuk anakanda mereka ini.


Lebih 10 jam kinah mengembara di bumi Allah hari itu. Takut, gementar, cuak, gabra...segala macam perasaan bercampur....

Tapi ya Rahman, andai 10 jam ini caranya untuk Kau tarbiyah diri aku untuk lebih mengenal Engkau, lapangkanlah dadaku untuk menerima dengan penuh terbuka....

Andai 10 jam ini caranya untuk Kau ingatkan aku siapa empunya, siapa pemilik, siapa pencipta bumi dan segala yang ada di alam ini, aku mempelajarinya insyaAllah....

Andai dengan cara 10 jam ini mampu membuatkan aku terus sujud padaMu, insyaAllah aku bersedia utk menempuh sebuah perjalanan yg lbh lama dari ini untuk kekalkan rasa itu...tolong ya Allah, kekalkan rasa kehambaan dalam diri ini...

Ya Malik, andai 10 jam ini merupakan cara untuk aku menghapus titik2 hitam yang bersarang dlm diri dengan melihat segenap kebesaranMu, bawalah aku untuk menghapuskan titik2 yang lain pula yang Allah....

Andai 10 jam ini untuk ingatkan aku bersyukur atas segala nikmat yang pernah Engkau curahkan pada aku, sumpah, tak pernah ada masa yang cukup untuk mengucapkan kalimah syukur atas segala nikmat yang Kau berikan.....aku berhutang masa dengan Kau ya Allah.

Duhai sahabat yang sudi berkunjung ke teratak buruk kinah ini, Catatan Sebuah Jalan Pulang ini bukanlah dicoretkan atas dasar reka cerita, tapi ini sebuah kronologi hidup seorang manusia kerdil bernama Shakinah Sukardhi.

Catatan ini dicatatkan bukan untuk menunjuk2 siapa yang baik atau sebaliknya, malah tidak terjangkau ke arah itu. Sebuah catatan untuk dikongsi bersama....sebuah catatan untuk direnung bersama mungkin, bagaimana Dia mengaturkan 'jalan' untuk hambaNya saat Dia cuba menguji kebergantungan kita padaNya.

kinah tak nafi, dalam pengembaraan kinah selama 10 jam itu, terlalu banyak ilmu2 yang kinah kutip di tepi jalan, di tengah jalan atau di mana2. Terlalu banyak. Benarlah, andai mendaki bukit yang mampu membuatkan iman kita terus terpana pada cintaNya, dakilah bukit2 yang ada dengan iringan zikrullah...ucaplah kalimat mulia saat berada di puncak dan teruslah mendaki.

Andai menyelam ke dasar laut yang mampu memahatkan kita pada Dia, selamlah laut2 yang ada di bumi ini untuk kita terus mencari 'mutiara' yang tersimpan elok di dasar bumi untuk sama2 membuatkan kita tebalkan rasa syukur memiliki Allah sebagai pencipta....

Andai bermusafir ke tempat orang yang boleh mengembalikan roh rindu kita pada Dia, bermusafirlah....kembara di bumi Tuhan ini tiada sewanya, cuma bayaran yang dikenakan, hanyalah ucapan syukur dan bertaubat...andai bayaran itu belum terlunas, ingatlah, kita masih berhutang denganNYA.

Duhai diri yang bernama sakinah, sedarlah setiap yang kau lalui, segalanya ada hadiah yang Allah ingin sampaikan. Jangan cepat berputus asa, kau sekarang ni dah jauh berubah dari dulu, carilah kembali sakinah yang dulu....kembali lah pada Dia sakinah....

Sahabat, hari ini sahabat mengenali kinah dengan sakinah yang ini, andai esok lusa sakinah ini tidak lagi seperti hari, jauh berganda lebih teruk dari hari, kinah mohon, tolong jangan segan untuk tarik kinah ke pangkal jalan...sedarkan kinah kembali ye....maafkan kinah untuk segalanya..

Salam kekhilafan dari meja penulis....salam catatan sebuah jalan pulang dari penulis.

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi