Wednesday, October 27, 2010

:: Am I jealous?? Yes, I'm ::

Andai lukisan pelangi yang merentas alam ini
digambarkan sebagai lukisan terindah dunia,
Maka, benarlah,
kerana sungguh hasil ciptaan itu terlalu indah,
Lukisan yang terlukis sendiri,
Tanpa berus dan warna,
Tapi mampu berdiri sendiri....
Segalanya kuasa DIA.

Teringat kata2 yang sering diungkap oleh sahabat,
malah bunyinya seperti ayat orang bercinta,
"Kadang2 Allah sembunyikan matahari,
Dia datangkn hujan, petir dan kilat,
kita bersedih, dan tertanya
ke mana hilangnya matahari,
rupanya Allah nak hadiahkn kita PELANGI"

Berkali dalam warkah cinta sehari tertulis,
Setiap yang berlaku ini ada hikmahnya,
Setiap yang berlaku ini sememangnya 'layak' utk insan itu,
Setiap yang berlaku ini sebagai bukti cinta Dia buat kita,
Namun,
Mengapa diri ini masih lena diulit mimpi??
Dibawa khayalan dunia yang kian mengunjungi,
Membuat diri terus mementingkan diri sendiri...

Ya Allah,
hambaMu ini pernah mungkiri ujian ini,
kerana merasakan tak mampu untuk digalasi,
Tapi Engkau hadirkan dia...
sahabat untuk aku peringatkan diri...

Sungguh,
Jika indahnya lukisan alam,
Tergambar dek indahnya lukisan pelangi,
Namun,
Rasa cemburu dalam hati ini,
Tak mampu aku gambarkan...
Terlalu cemburu ya Rabb.

Saat Engkau lemparkan seketul ujian buat shbtku,
Jelas terpamer segaris senyuman yang ikhlas,
Saat Engkau menakdirkan mehnah tarbiah buat shbtku itu,
Ucapan syukur yang menghias di bibir indahnya,
Saat Engkau menguji shbtku sekeluarga,
Terlalu indah ukhwah yang kian bercambah di kalangan mereka,
Segalanya teramat aku cemburui...

Di mana hilangnya garis senyuman itu
dalam diri ini tatkala menerima ujianMu...
Di mana perginya kalimah syukur di bibir ini
tatkala mehnah itu mengunjungi ku...
Di mana bunga ukhwah itu
saat aku merindui harumannya...
Di mana wahai insan bernama diri...
Sedarlah insan bernama diri...

Sahabat,
Aku terlalu mengagumi semangat juangmu,
Lenggok bahasa 'kesakitan'mu tak pernah aku faham,
kerana kau terlalu berlapang dada menerimanya...
Sehingga aku tak sedar akan 'amaran awal' itu...
Betapa mulianya dirimu sahabat...
Dikau insan terpilih untuk menerima semua ini,
Dan sungguh,
aku tahu,
Andai aku yang ditakdirkan berada di tempatmu,
Belum tentu aku sekuat dirimu...
Aku terlalu mencemburuimu sahabat....
Terlalu...terlalu...cemburukanmu..

"Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tunggi darjatnya,
JIKA KAMU ORANG-ORANG YANG BERIMAN"
[Ali-Imran 3 : 139]





p/s : Sajak ini kinah nukilkan istimewa buat sahabat kinah yang amat kinah kagum semangat juangnya dalam berdepan ujian Allah buat dirinya...tersungkur mutiara wanita ku ke bumi saat menadah cerita tentang kisah hidupnya yang sungguh hebat diuji Allah, terlalu kerdil rasanya diri kinah ini jika dibandingkan dirinya. Dia seorang sahabat yang cukup mulia di mata kinah.

Semoga ujian yang dihadiahkan buat kita semua ini mampu menjadikan kita insan yang terus mengungkap kalimah syukur tanpa henti buat 'pemberi' hadiah itu.

p/s : Sahabat, sudi kiranya menegur segala silap dan salah kinah ye....ukhwah fillah.

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi