Sunday, October 24, 2010

:: Kita Menghargai Bila Kita Kehilangannya ::

Buat diri bernama hawa,
Air mata ini bukan sekadar penghias rupa,
Tapi, Allah yang Maha Esa
Memberi kurnia tak terhingga,
Buat diri melampias rasa,
Buat diri berkongsi cerita,
Buat diri bermadah pujangga...

Air mata seorang bernama hawa,
Mudahnya gugur tak bermakna
Lemah jati dirinya,
Mudahnya gugur tak bermakna
Mudah tersungkur pada ujian menerpa,
Namun,
Itu sumber kekuatan yang didamba
Yang mana mungkin difahami
oleh insan bernama pencinta hawa...

Subhanallah....walhamdulillah..walailaha illallah...

Salam kedamaian, salam sakinah mawardah warahmah buat semua...bagaimana iman kita semua hari ini?? Moga ia sentiasa berada dalam proses penambahbaikkan...dah sudah tentu ia ditujukan buat kinah.

Esok, 25 okt, bermula peperiksaan di kampus tercinta tapi 1st paper kinah pada 26 okt...sepatutnya saat ini diisikan masa utk terus mengulangkaji, tapi kinah masih bersama blog ini...haish sakinah ni!!

Pernah tak sahabat2 bace article 'kalau tak suka, pulangkan'....dlm iluvislam sudah tentu. Dan kisah tu pernah dijadikan cerita di kaca tv dan baru sahaja selesai ditayangkn sekali lagi malam ini...ntah mengapa, hati perempuan kinah sekali lagi terusik...

Kalau tak suka, pulangkan....

Yup, orang kalau dah suka sesuatu barang tu, pulangkan la kan...untuk apa simpan lagi. Itu bahasa kasarnya. Cerita yang digarap bagi kinah untuk sama2 amik iktibar, baik insan bernama suami atau isteri dan tak terkecuali insan bernama anak....

Kita belajar menghargai bila kita kehilangannya...

Ungkapan yang terlalu kerap kita dengar dan kinah akui hakikat kebenaran yang terselindung di sebalik kata2 itu. Contoh paling simple, apabila seseorang yang kita sayang dipanggil menghadap Illahi dan saya pasti setiap dari kita mengalami perasaan itu dengan cara berbeza...

Apa yang kinah nak ingatkan diri kinah mahupun sahabat sekeliling, satu kalimah yang perlu kita refresh dalam penghayatan terhadapnya dalam hidup sehari2 kita. Iaitu SYUKUR...

Dari kecik kita duk dengar Raihan bernasyid untuk 'mencantikkan' dan 'melembutkan' bibir dan hati untuk mengungkap kata2 itu, tapi tepuk dada tanya diri.....kinah, salah seorang yang kadang kala terlepas pandang akan hal ini.

Teringat tafsir ayat dalam surah Al-Fatihah ayat 5, yang bermaksud " Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya Engkaulah kami mohon pertolongan"

Siapa kita untuk minta pertolongan jika tak pernah melafazkan kalimah syukur dalam setiap 'pemberian'...

Siapa kita untuk minta pertolongan jika jarang mengungkap kalimah syukur dalam seharian...

Ya Allah....

Baru2 ni kinah ada terbaca article dalam laman sesawang yang kinah dah lupa apa URL laman tersebut, but the point is, the example which included in that article is seriously make me think twice and may be more than that..

Today, we have what we have, but no can predict his/her future precisely...

Contoh yang ada dalam article sangat2 berkait rapat dengan kisah kinah...kerana apa, meh kita kongsi bersama...

Bukti manusia susah nak bersyukur...

Situasi yang diberikan adalah ketika dalam kesesakan lalu lintas...di mana assume yang anda sedang memandu sebuah kereta dan berada dalam situasi tersebut. Kereta apa yang anda nak bayang, terpulang, kinah kereta comel je, viva cooper...jeng2.

Saat masa terus berjalan, kelihatan deretan motosikal yang melalui celah2 antara kereta tersebut melalui kesesakan tu dengan mudah, apa perasaan anda tatkala itu??

"Alangkah indahnya jika aku yang naek motor tu...takde la aku terlekat macam ni" mungkin itu yang terlintas di hati. Segalanya dek kerana 'cemburu' dengan penunggang motosikal tu.

Tapi agak2 apa yang penunggang motosikal tu fikir??

"Bila la aku boleh pakai kereta macam dia orang ni, takde lah aku berpanas macam ni"

Ampun, bukan kinah nak kata shbt2 memiliki bisikkan hati sedemikian, cuma kinah nak berkongsi contoh untuk reflek balik pada setiap dari kita.

Contoh tu, bagi kinah sangat2 mendalam maknanya....si pemandu rasa cemburu pada penunggang moto, sedangkan sebaliknya pun berlaku. Apakah itu masih dikatakan 'insan' itu benar2 bersyukur???

Ya Allah, kinah akui, pernah juga terdetik sesekali rasa sebegitu dalam hati tatkala diri menulusuri jalan raya yang tersusun melintas bumi ini, tapi, jauh sekali untuk mengepikan apa yang Engkau 'pinjamkan' pada diri ini.

Sahabat,

Andai satu hari nanti, kita 'terpilih' untuk merasai 'kehilangan' apa yang kita pinjam itu, apa agaknya yang perlu kita buat tatkala itu??

Sahabat,

Mungkin ada di antara kalian yang pernah merasai 'kehilangan' tersebut, cukup kagum kinah dengan semangat kalian yang terlalu tabah berdepan dengan semua ini. Kinah sangat admire semangat juang kalian....Moga Allah terus pinjamkan kekuatan utk kita berdepan dengan segala ujian yang tersusun.

Di kala ini, terasa tangan seperti semakin lemah untuk menaip, bukan sebab tak makan, tapi perasaan tak layak untuk terus berkata lagi semakin menebal. Siapa kinah untuk menceritakan atau menghuraikan semua ini lebih dalam...

Apa yang termampu kinah kongsikan....

Akhir kalam, kinah titipkan kata2 yang prof kinah amik dari Einstein, "God never plays dice". Segala yang berlaku ada hikmahnya insyaAllah, percaya dan yakinlah. Bantulah kinah dalam memperbaiki diri ini dalam persiapkan diri untuk jadi 'isteri solehah'..ececeh kinah...

Last, renungan buat bersama terutama insan bernama hawa..

wanita cantik menurut Allah adalah:

~ melukis kekuatan melalui masalahnya

~ tersenyum di saat tertekan

~ tertawa di saat hati sedang menangis

~ tabah di saat terhina

~ mempesona kerana memaafkan

~ mengasihi tanpa meminta balas

~ bertambah kuat dalam doa dan pengharapan Ilahi


Wassalam...doakan moga kinah dan sahabat dpt jwb exam dunia akhirat dengan baik..amin.

1 comment:

Jom berkongsi