Monday, October 18, 2010

:: Muhasabah Cinta ::

~akan ku belajar erti sebuah kesabaran~
~rindu pada manisnya sebuah ukhwah yang diletak gantungnya pada DIA~


Terima kasih Ya Allah kerana jadikan aku miskin,
Miskin dari segi perhiasan dunia,
Jangan KAU miskinkan aku nikmat syurga nanti....

Terima kasih Ya Allah kerana jadikan aku lupa,
Lupa pada bangganya aku untuk segala nikmat hari ini,
Jangan KAU lupakan aku pada nikmat dan ganjaran yang tersedia nanti...

Terima kasih Ya Allah kerana jadikan aku bengkok,
Bengkok pada tawaran permata yang menghias mata manusia,
Cuma,
Jangan KAU bengkokkan aku ketika di titian sirat nanti Ya Rabb...

Bagaiamana lagi ingin dimadahkan hati ini,
Hari ini aku mencoret segala kekhilafan diri,
Namun,
Hari esok, terus berganti
Berganti dengan dosa yang berulang kembali,
Yang segalanya ku akui lemah iman yang dinodai.

Bukan ku persalahkan takdir,
Jauh sekali segala ujian yang hadir,
Cuma, ku tahu,
Segala yang menjelma ini,
Sudah pasti untuk ku bermuhasabah diri...

Ujian yang datang bersilih ganti,
Ntah mengapa rasa tertampar pipi,
Mungkin benar,
Balasan dosa yang pergi,
Tapi, tak bermaksud segalanya diampuni....

Ujian itu ujian rahmat,
Biar sakit yang amat, tapi untuk sama kita semat...
Ujian itu ujian sayang,
Kerana bukti kita berhutang...
Ujian itu ujian kasih,
Tidak hadir tanpa kita ketagih...

Hari ini diambil tasbih,
Menghitung dosa bersama zikir dan maghfirah,
Mengharap pintu rahmat terus terbuka,
Tapi,
Aku insan lemah...
Ada kala sesekali tersungkur rebah,
Tersepak batu dunia yang kelam,
Masih rabun dari melihat yang benar....

Jauhkan aku dari cinta dunia yang tidak membawa aku kepadaMU ya Allah...

note : kinah sama seperti insan2 lain saat ini, teruji dengan 'cinta' manusia, bagi sahabat yg dekat, mungkin kalian mengetahui tentang status kinah kini, kinah harap ia satu keputusan yang terbaik setelah kinah mencari jawapan kepada yang terbaik...

buat muslimin, andai terasa ingin 'memiliki' empunya rusukmu, milikilah dengan cara yang betul...kalian akan menjadi imam kepada kami, hawa. Segala dosa kami akan ditanggung olehmu kelak...persiapkan agamamu wahai imam kami...

buat muslimat, kuatkan hati, kuatkan iman utk jaga 'cinta' ini, tiada yang selayaknya melainkan dia yang pasti, suami mithali yang dinanti....kinah pernah teruji dengan 'cinta' ini, dan kinah akui bukan mudah....terus dan teruslah berpaut pada batang pohon cinta yang sebenar...jangan disangkut pada rantingnya, bimbang rapuh membelah udara...

Salam perkongsian dari meja penulis....mohon peringatkan diri penulis...doakan juga penulis dan shbt2 lain dapat menjadi presenter terbaik utk proposal kami pada minggu ni, turn kinah rabu ni jam 2.20 petang...

Salam muhasabah cinta

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi