Tuesday, June 9, 2009

**Peperangan dalam diri**

Entry kali ni tak taw nk cite apa..Tapi mungkin nk 'meluahkan' perasaan saya skit yang selama ni saya berkongsi dengan Shakinah Sukardhi je...

Kisah berkenaan hati dan iman yang tertanam dalam diri...(itu pun kalau masih subur,ampunkan aku Ya Allah...)

Jika shbt2 bertanya pada saya tentang pengalaman belajar yang mana yang paling best, sama ada sekolah rendah ke menengah ke matrik ke kat ipt sekarang..jawapan saya, di matrik tapi saya tidak pernah menidakkan kenangan2 di semua institut pengajian yang pernah memberi ilmu kepada sy tu..cuma ada kisah 'membuka mata' saya di matrik.

Bila di ukm ni, hampir setiap hari, sebelum tido saya akan recall semula segala tingkah laku saya sepanjang hari atau pun selama nie. Air matalah cara terbaik saya meluahkan perasaan.

Apa yang saya tahu, saya dah banyak lagha...saya tak pernah menyalahkan sahabat2 sekeliling yang ada, malah bersyukur sangat dipertemukan dengan mereka yang amat mengambil berat terhadap saya..namun...

Diri saya tewas di keadaan sekeliling. Saya rindukan nasihat, teguran dari sahabat, peringatan sesama sahabat. Saya takut sangat. Mungkin sahabat2 lama yang mengenali sy, mungkin akan merasai perubahan dalam diri sy andai kita bertemu, sakinah yang menaip entry blog kali ni bukan lagi sakinah yang dulu.

Saya masih ingat lagi teguran seorang sahabat di kolej saya, " Kinah, saya tak suka melihat senyuman palsu di wajah kamu....plz stop lying each of us..can you be youself???" dia menghantar mesej pada saya lebih kurang jam 12.40 malam...

What's that mean?? am i a liar?? may be yes and may be not, but the real thing is i'm trying in hiding my real emotion. I do love my friends, but....

We are suppose to practise moderate style in every single thing that we had done, right.. For sakinah, i'm a looser....

Ada sekali tu time saya di kemuncak perasaan, sy menelefon sahabat lama semasa di matrik dulu. "Kinah, semasa di matrik dulu, kita rasa kuat sebab shbt2 sekeliling memang mantap2 kan...tapi keadaan sekarang ni adalah sebenar2 dakwah, sebab Allah campakkan kita sorang je kat sini. Masa ni lah baru kita boleh tahu kemampuan kita, masa ni lah kita nak aplikasi betul2.."

Tapi, diri yang hina ini tidak kuat...terlalu lemah, mudah terpengaruh.

Ada beberapa kali saya terfikir untuk berkahwin. Bunyi macam kelakarkan...Tapi itulah sy. Nak kawin sebab apa taw, saya nak ada suami yang boleh saling mengingatkan tentang segalanya, dan saya cuba untuk menjadi pembantu 'suami' sy dalam dakwahnya...

Tapi, siapa sy untuk membantu 'suami' sebab ilmu yang ada terlalu cetek, apatah lagi amalan yang ada.

Sebenarnya saya silap sama sekali. Perkahwinan bukan di bina sebab nak elak maksiat semata, bukan di bina atas dasar untuk mengelakkan hati ini meminati lelaki lain, bukan sebab untuk melepaskan diri dari terus berdosa atau apa...

Objektif perkahwinan yang ingin di bina mestilah sampai ke dunia di sana....Tepuk dada tanyalah apa objektif nak kawin.....ni petikan kata2 seorang doktor semasa saya mendengar forum dulu.

Argh...........................semakin hari saya semakin lemah di sini.

Apa yang dah berlaku?? Shakinah Sukardhi yang ada ini tidak lagi kuat seperti dulu. Saya begitu merindui diri saya yang lama.
Nadi Tarbiyah Pelajar 07/08 KMM, takkan saya lupa segala kenangan kita semua. Bersyukur sangat dipertemukan dengan kalian....tambah2 lagi syukbah akademik, syukbah yang diamanahkan kepada saya untuk membantu sahabat saya yang lain.

Namun, benarlah, persahabatan yang di bina atas dasar cinta sesama manusia takkan kemana, namun jika bertemu dan berpisah kita kerana Allah, insyaAllah ada hikmah yang menanti.

Uhibbuki fillah ya sohabati...terima kasih kerana menerima kehadiran saya dalam diari seorang pengembara ilmu kalian.

"In times of trouble, don't ever say ' Oh my God, I have a big problem', but say ' Hey problem!, I have a BIG GOD..." Allahu akbar will always with us....



4 comments:

  1. Assalamualaikum W.B.T...

    Sakinah sihat??
    Dari sudut pandangan kak Qid (insan yg kerdil & serba kekurangan)...
    Sakinah masih lagi diri Sakinah yang dlu...
    Cm yg membezakan antara dulu & sekarang ialah "situasi"...

    1 cth...Tiada sesiapa pun yg sk utk jd hipokrit apatah lg org hipokrit...
    Tp kdgkala kita "terpaksa" menjadi hipokrit demi utk menjaga hati & perasaan org lain serta utk mengelakkan perselisihan faham...
    Dlm entri sblm ni, Sakinah ada menceritakan ttg perjalanan Sakinah menziarahi saudara yg meninggal...
    Sakinah menyembunyikan sakit yg dialami wpun ada yg menyedari keadaan Sakinah ketika itu...
    Jika dinilai dari sudut psikologinya, Sakinah adalah seorang yg hipokrit pd ketika itu...Namun pertimbangkannya semula...Kenapa ia berlaku???
    Kadangkala sesuatu yg dnilai -ve sebenarnya adalah sesuatu yg +ve pd keadaan tertentu...

    *Sekadar melontarkan pandangan utk renungan. Mana2 yg khilaf mohon dimaafi...

    (',')

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumussalam kak qid...
    mekasih komen tu...tp siyez, sy dh bnyk berubah dari dulu.
    kes hipokrit tu, mmg sy stju, kdg2 kita terpaksa hipokrit disebabkan keadaan..
    sy sendiri pun mungkin dlm x sedar bnyk hipokritnye, cuma xde sape yg taw.
    mekasih sgt komen tu......
    teruskan lagi mengomen di blog sy ni ek..sy amat menghargai...

    ReplyDelete
  3. salam sakinah..
    frankly speaking..ana pun rindu KMM!!
    rindu time usrah jumaat malam..
    rindu belajar same2 bawah anjuran biro akademik..
    rindu bukak kedai sama2 time ada program..
    dan macam2 lagi..
    dalam post2 yg lepas pun ana ade sentuh pasal rasa "berjemaah" yg ana sgt rindukan kat matriks..

    walaupun berjauhan..ukhuwwah kita masih mantap iA!! keep in touch..

    sama2 doakan kita akan snts diberi kekuatan utk menempuh jalan ni dan istiqamah serta thabat di jalannya..

    p/s:nnt buat reunion nak? ana kat sni dapat jumpe ijan je..yg lain sume jauh2..

    p/s2:missing u soo much..teringat time same2 jd fasi :)

    ReplyDelete
  4. salam alaik duha....
    waaa....mmg rindu pd kmm, pd shbt2 ntp..
    shbt sprt kalian mmg xde ganti di hati sy..
    tp, bak kata duha, even berjauhan, ukhwah tetap mantap..
    selamat menjadi perantau di sana...
    uhibbuki fillah ya ukhti..

    ReplyDelete

Jom berkongsi