Monday, June 1, 2009

**Program Mahasiswa Anak-anak Pahang**


Salam ketenangan dari sakinah…..kaifa halukum ya sohabati??? Erm, mcm mn dgn percutian semester nie?? Apa yg sahabat buat??? Sy??? Sy amik short sem, tp minggu lepas sy berkesempatan mengikuti satu kursus kepimpinan di Cameron Highlands dari 19-22 Mei 2009 di mana kami bermalam di Villa Dahlia, Tanah Rata. Program di anjurkan oleh Majlis Mahasiswa Anak Pahang (MAMPAN), yang mana dalam program ni menghimpunkan wakil pelajar Pahang bagi hampir setiap varsiti. Mcm beselah, sy nk berkongsi pelbagai cerita yg berlaku di sepanjang tempoh kami bertolak mahupun sepanjang program.

Bermula la al-kisah, pada 19 Mei, Selasa sy dan seorang shbt sy, ara bertolak ke terminal bas Kuantan dengan menaiki kereta kancil yang dipandu oleh ibuku tercinta. Kami bertolak dari pekan lebih kurang jam 8.20 pagi dan sampai ke terminal lebih kurang jam 9 pagi kerana kami difahamkan bas akan tiba jam 9.30 pagi. Tunggu punya tunggu, bas sebenarnya datang lebih kurang jam 1 petang, kira la berapa lama kami semua tunggu. Dalam tempoh penantian tu sy dan ara berjalan-jalan sekeliling mencari pin dan pengetip kuku...memang lawak gak... tapi tu la nak menunggu bas sampai..

Perjalanan kami bermula, naik2 bas je kami budak pmpn ukm dah wat hal hehe....kami bertiga je la yg taw pe yg telah berlaku sebenarnya. Bermula dengan bandar kuantan, kami memulakan perjalanan ke Cameron Highlands. Driver bus kami memang ntah pe2 bawa bas sebab terhuyung hayang (betul ke ntah eja perkataan tu??....)dipendekkan cerita, time kat highway kat jengka, bus tu tibe2 bawa secara romantik, pelik gak, tapi takpe la...kami berhenti kat temerloh, dan........semua orang pun turun la, tayar bas tu pecah teruk gak r, mcm mn nk describe ek, tayar tu macam menggelupas teruk..hati memang berdebar. pihak pengurusan dah panik gak la coz kami kena sampai awl kat sana..tp, pihak mampan memang mantap la, dia orang mengatur strategi satu persatu..

kami tiba di cameron lebih kurang jam 9.30 malam, cuaca yang dingin menyapa kami dengan penuh ketenangan. sungguh, Allah tidak mengurangkan sedikit pun udara untuk kami. hanya syukur yang mampu diucap ketika kaki melangkah turun menghirup nikmat Allah yang terlalu besar itu...

Tanpa melengahkan masa, kami terus ke program pertama iaitu bersama prof izi (renung2kn dan selamat beramal........)berkenaan IQ, EQ...dah lupa tajuk penuh prgrm tu..even masa yang tinggal agak singkat, tp pengisian dia memang mantop la...ada satu yg saya betul2 ingt, keseimbangan emosi sgt penting...kite selalu bercerita tentang itu dan ini, tp the most important thing is core of the root...that is the basic..solat..and the only solution of a problem is back to the Quran...segala yg kita perkatakan kini, semuanya fakta plus bukti santifik, tp sedar tak, semua itu dari YANG SATU..cara prof izi terang memang lain, tp sy sengaja relatekn dengan keadaan lain..sebab itu tetap sebahagian dari kite..

hari ke-2, full dgn talk..tp antara talk2 tu ada la selingan beberapa modul motivasi dari Abg Mad yg bg pandangan peribadi sy, dia sangat mantap dari segi luaran mahupun dalaman..dia seorang yg mempunyai semangat motivasi diri yang amat tinggi. saya memang admire Abg Mad since our first meet kat dalam bas(jgn salah tafsir). Kecekalan diri dia jelas terpamer dalam setiap tutur bicara dan susunan langkah dia, Maha Suci Allah... sedarlah, kita semua ni adalah sebaik-baik kejadian yg Allah ciptakan, janganlah merungut dengan apa yg Allah aturkan untuk kita..

hari ke-3, ada tugasan sedang menanti kami.. Setiap group di hantar ke badan2 kerajaan yang berbeza, ada task untuk kami selesaikn..dan group sy di hantar ke PPD Cameron Highlands di Tanah Rata...En. Zakaria Bin Abdullah telah memberi sedikit taklimat kepada kami tentang latar belakang pendidikn yang berlaku di Cameron Highlands, dan pada malam nanti kami kena bentang semula tentang semua taklimat ni. Antara kes yang berjaya menarik hati saya adlh akadmik kaum orang asli. mereka tetap mendapat pendidikan di sekolah pedalaman, namun sejauh mana keberkesanan yg dia org dapat..sebab, sy difahamkan, mereka mendapat infrastruktur yg baik, tapi tenaga pengajar pula yg agak bermasalah..tp, ia tak sehebat masalah agama di kalangan orang asli di sana. Menurut maklumat yg sy terima, gerakan kristian di sana adlh jauh lebih aktif berbanding agama Islam, di mana boleh dilihat gereja2 kecil di kawasan kampung mereka berbanding surau....Ya Allah, biar betul.. realiti dalam diari mimpi...

Selepas tu kami mengikuti 'Courtesy Visit'...pengalaman yang sangat menarik. Walau pun dah beberapa kali datang ke Cameron Highlands ni, tapi setiap kunjungan adalah berbeza. Macam-macam yang berlaku...setiap angle pasti ada je yang akan bergambar...kelakar la juga.


Ni gambar fav sy..sebab saya masih dapat merasai 'sakinah' kat kawasan tu even tengok dalam gambar je...subhanallah..cantikkan ciptaan Allah..
Hari Jumaat, kami bertolak pulang. Pada Khamis malamnye, sy pengsan semasa sesi muhasabah dijalankan. Puas juga telan ubat untuk cover, tapi ntah la....Yang jadi cabarannya plak, ari Jumaat pagi tu, sy diamanahkan utk jadi pengacara majlis utk majlis penutup, memang teks dah disiapkan oleh abg mad, cuma keadaan saya ni yang dirisaukan oleh orang lain. Abg mad ada la juga bertanya beberapa kali, sakinah, awak boleh utk jadi pengacara majlis nanti??....terasa betapa sy menyusahkan pelbagai pihak.

Lebih kurang jam 1.30 petang, kami bertolak pulang, tapi balik kali ni lain skit, sy dan ara menaiki kereta perdana milik paan...mereka menyarankan sy utk naik kereta bukan menaiki bas utk pulang kali nie. Pada awalnya memang tak selesa...tambahan pula sy tidak begitu mengenali urusetia yang ada dlm kereta tu..tapi, lame kelamaan, semakin ok. Nak jadi ke cerita, selepas satu kedai ke satu kedai kami berhenti, kereta paan pula yang diuji Allah. Stering kereta vibrate tu semasa menuruni bukit...takut juga sebenarnya. Bos duduk kat depan, kadang2 bos menjenguk ke luar tingkap bagi melihat keadaan tayar kereta...macam mana nie, perjalanan baru nak bermula...satu lagi ujian utk kami.

Lama juga kami berada dalam kegusaran, sebab kami hanya menjumpai bengkel kereta setelah tiba di mana sy lupa. Sementara kereta diperbaiki, sy, ara dan pu3 pergi makan dulu. Kemudian sakit kepala datang semula, bos minta paan minta pinjam kereta tuan bengkel tu utk hantar saya ke masjid berdekatan utk berehat....dalam pencarian masjid tu pun ada kisah yang berlaku, hanya kami yang tahu..Setelah solat dan berehat di masjid, kami memulakan perjalanan semula lebih kurang jam 7 petang. Kemudian berehat lagi di hentian Tapah....selepas solat maghrib, kami berehat utk kesekian kalinya di situ sambil menikmati makanan yang tidak terkata lazatnya. Alhamdulillah, selepas berehat di masjid tadi, badan saya terasa seperti di 'recharge', jadi dah boleh bergerak dengan lebih baik..

Kami meneruskan lagi perjalanan.....sampai di genting sempah, kami berhenti lagi. Makan malam pula, dalam pukul berapa dah tak dapat dipastikan. Sebaik tiba di kawasan Temerloh, satu lagi ujian buat kami. Air conditioner kereta paan tidak dapat berfungsi, sedangkan pada masa yang sama hujan turun dengan lebatnya. Bila air cond tidak berfungsi dan hujan turun, maka berlakulah proses kondensasi terhadap cermin kereta dan ini memang menghalang penglihatan pemandu. Masa tu, memang risau, sebab pukul 1 pagi kalau tak silap time tu...hujan denga lebat, cermin pula terkondensasi, jadi penglihatan terhad, jalan plak licin, memang tak terkata. Kemudian kami berhenti di Petronas Temerloh.

Bos mencadangkan sapu syampoo kat cermin kereta untuk elak kondensasi. Aik, macam pelik bunyinye. Sebaik tibe tu, bos membeli sebotol syampoo yang comel dan menyapunnye ke cermin depan kereta paan. Satu pelajaran baru buat saya hari ni, memang berjaya. Sebelum kami memulakan perjalanan semula, ada sebuah moto ni berhenti di sebelah kami, ia dinaiki oleh 2 orang pemuda. Kami sama2 tersentuh melihatkan keadaan mereka yang basah kuyup. Walaupun kereta ni berlakunya kondensasi, tapi kami tidak basah, kami masih berada dalam keadaan baik. Tapi mereka?? Pasti mereka kesejukan.... Ujian dari Allah, aturannya tiada siapa yang tahu...melihatkan pemuda itu membuatkan kami benar2 bersyukur...

Alhamdulillah, formula bos benar2 berjaya. Cermin tidak lagi terkondensasi. Perjalanan kami benar2 lancar dan sehinggalah kami sampai di IKIP Kuantan pada jam 4 pagi. Bayangkan, kami keluar dari Villa Dahlia dari jam 1.30 petang dan sampai ke Kuantan pada jam 4 pagi...Berapa lame perjalanan kami. Tak tahu khabar berita dah strawberi yang dibeli... Tp, overall, program ni memang mantap, memang best, pengisian yang sangat praktikal, pengalaman pergi dan balik pula diuji satu persatu, di tambah pula dengan kehadiran sahabat2 baru di sekeliling.

Turut tak dilupakan, housemate sy, kak yun, kak qid, kak ba'i, oya dan semestinya ara. Terima kasih pada kalian kerana menceriakan rumah tu dengan penuh kenangan bersama...Terima kasih juga pada ustaz anuwar di atas dedikasi beliau sepanjang program ni, abg mad di atas perkongsian modul yang sangat mantap, semua urusetia yang telah bertungkus lumus menjayakan program ni termasuk la bersusah payah menjaga sy ketika sakit, semua peserta yang datang dari pelbagai varsiti di M'sia ni...terima kasih utk kalian....semoga ukhwah kita takkan berhenti di situ sahaja....kenangan tercipta ukhwah di bina selagi hayat masih ada dan bekalan doa di dunia sana....
Ni pemandangan yang di ambil dari rumah kami....cantikkan alam ciptaanNya..
Dengan tibe2 Allah datangkan kabus tebal di hadapan Villa Dahlia, waktu ni dalam pukul 5.30 petang kot, kami tengah beriadah...

4 comments:

  1. ermm....huhuhuh....bc nie sedih ada, hepy, ada, nk gelak pn ada.anyway kngn 2 sgt brhrgakan.....ara.

    ReplyDelete
  2. Salam........
    huhu...taw xpe......
    rindu sgt...bilik 307 dlm kenangan...

    ReplyDelete
  3. salam shauqah 89...

    sy nak tnye sket cmne awk bole join MAMPAN ea..sy pon nk join gak tp xtau mcm mane

    ReplyDelete
  4. salam shauqah 89'

    nk tnye sket, cmne nk join MAMPAN ea..sy pun mahasiswa pahang tp xjoin lg group n

    ReplyDelete

Jom berkongsi