Thursday, November 12, 2009

**Berita Demi Berita**

Salam imtihan...salah kesyahduan di tambah pula limpahan air hujan rahmat yang terus merindui bumi ciptaa Allah ini. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para keluarga baginda dan sahabat2 baginda.

Hari ini sepatutnya hari yang gembira buat diri ini, bukan kerana apa, gara2 hari ini paper terakhir untuk semester ini. Tapi, paper tadi agak mengecewakan diriku, kerana dapat kujangka keputusannya nanti. Tapi, bukan itu yg ingin dikongsikan.

Petang tadi, sementara menunggu makanan siap, sy bersama seorang sahabat di kafeteria kolej Ungku Omar. Sambil2 menunggu, sy menelefon ayah, bertanyakan tentang cuaca hari2 di pekan untuk budget masa agar tidak sampai dalam hujan, tp Allah jua perancang segalanya.

"Adik, benda yg awak selalu main tiap2 petang, malam, dah takde dah," abah cuba berbasa basi denganku.

"Hah??" sungguh sy tak mampu memahami kata2 abah...

"Ala....yang awak selalu main tu...yg selalu duk kat awak tu, malam2 main depan TV.." abah cuba menambah clue untuk sy memahaminya..

Ya.....kucingku, Hawa..maksud abah, dia....dah takde???

"Bila abah??"

"Pagi tadi, dalam pukul 6.30 pagi tadi..."

"Dah tu abah 'kebumi' kat mana??" soalan demi soalan terpacul dari mulutku.

Hawa..seekor kucing kacukan yang abang beli untuk menemani mama ketika ketiadaan sy, abang mahupun abah di rumah. Maklumlah, sy dgn abang masing2 dgn tugas masing2, ayah pula kadang2 tidur di muadzam kerana jarak ke tempat kerjanya dengan rumah agak jauh. Jadi mama selalu keseorangan di rumah.

Lepas dapat tahu mama sakit, lagi la risau mama tinggal sorang. Tapi, mama cakap, lepas hawa ada kat rumah, mama jadi seronok sangat sebab mama ada teman. Ada benda boleh buat mama ketawa, ada benda yang akan selalu kacau mama sebelum tidur.

Kalau kami semua balik, Hawa tak nak bermain dengan kami sangat, asyik2 mama...bila mama pergi kerja, baru dia akan bermain dengan kami, sangat manja kucing tu.

Doktor pakar pun nampak perubahan pada mama sejak abang belikan kucing tu untuk mama. Mama jarang sakit2 dah. Kalau dekat dapur tu, dialah paling sibuk, orang ke sana, dia ikut, orang ke sini, pun dia ikut.

Paling kelakar, dia tak suka minum air dalam bekas yang letak dalam sangkar, Hawa akan minum air dalam cawan yang orang minum. Selalunya cawan mama yang akan jadi mangsa, dia boleh beza cawan mama dengan cawan org lain. Tapi, kalau cawan tu terus diisi air dan diberikan terus ke dia, dia takkan minum, Hawa nak ada orang minum dulu air tu baru dia akan minum.

Dah la minum atas meja, pantang nampak ada orang duduk kat meja, mesti dia lompat ke atas meja. Masing2 dah faham, maknanya dia nak air la tu...hawa..hawa...

Nama Hawa tu mama yg bagi, tp abang panggil dia 'Baby', sy plak panggil dia 'omi', mama pula panggil dia 'manja'..abah je panggil dia hawa. Tapi kadang2 panggil la juga hawa kan...tu nama official dia.

Bnyk sgt kenangan dgn dia..paling sy takkan lupa, hari last sy ada kat rumah, pagi tu sy nk bertolak balik ke ukm untuk daftar semester ini. Pagi tu, sy cuba untuk memeluknya, agar pelukan tu akan sy ingat bila balik ukm, tp tak sempat nak ambil dia, dia dah cakar tangan sy, berdarah...perit sgt kena kuku kucing nie...

Mata sy berair, bukan menahan sakit, tp sedih kenapa hawa buat mcm tu pd sy..selama ni dia tak pernah cakar orang.. mama kata, tu sbg tanda ingatan dia pada sy, bila sampai ukm nnti, kalau ingat dia, kesan cakar tu kan ada...sedih...

Tibe2 malam ni, lepas siap kemas semua barang, dapat 1 mesej. Mesej dari mak angkat. Mak bagi tahu yang ayah angkat sy (panggil abah juga) meninggal dunia maghrib semalam. Ya Allah, dari Engkau kami datang, kepada Engkau kami kembali.

Berita yang tak terduga. Air mata terus la turun..abah...maafkan sy..

Arwah Abah (ayah angkat) seorang yang agak pendiam, tp dia sangat ceria ketika di rumah, Hobi arwah abah suka sakat ahli keluarga dia....memang seronok utk sy kenali keluarga ni.

Perkenalan yg bermula kerana mengikuti program anak angkat bersama persatuan anak2 pahang ukm cuti semester lalu telah membuahkan ukhwah ini. Program selama 4 hari 3 malam itu cukup manis. Bertuah sungguh sy dpt mengenali keluarga ini.

Sy hanya membalas mesej mak, sungguh sy takde kekuatan untuk call dan bercakap sendiri dgn mak dalam keadaan begini. Sy tak kuat. Selama ni, mak tak pernah putus mengirim mesej bertanya khabar, tak pernah putus memberi peringatan kepada sy tentang itu dan ini. Walaupun daku hanyalah anak angkat mereka...tapi....malam ini....terlalu syahdu.

Ntah bagaimana kehidupan mak sekeluarga lepas ni. Kalau dulu, arwah abah ada, tiap2 hari abah akan ke dusun untuk mencari rezeki, mak pula sibuk dengan kedai jahitnya, tapi kini??

Arwah abah sudah tiada...along sekarang berada di tahun akhir di utm, angah pula akan menduduki stpm, abg cik, ain, semuanya masih bersekolah, dan fatiha, masih bertadika...mereka masih kecil.

Berat sungguh ujian buat mereka. Along, baru berusia 21 tahun, sudah pasti akan menggalas t/jawab untuk menjadi ketua keluarga bagi keluarga ini. Along kena kuat, mak pun kena kuat, sy doakan untuk mak sekeluarga.

Ntah mengapa, biarpun sekadar keluarga angkat, tapi kasih sayang mereka umpama keluarga kandung. sungguh, kematian tidak mengenal usia...arwah abah sebenarnya masih muda..tp Allah lebih menyayanginya...

Moga Allah menempatkan roh abah di kalangan orang2 soleh...abah sangat baik...doakan arwah abah ye shbt...sedekahkan al-fatihah buat keluarga angkat sy ni yg sgt banyak berjasa kepada diri sy, al-fatihah.....



p/s : kinah takleh nangis....esok nak drive balik pahang, nnti sakit kepala....doakn ku juga ye sahabat...




.:: yg duduk dari kiri-fatiha, arwah abah, along ::.
.:: yg berdiri dari kiri-sy, mak ::.

.:: along, fatiha, mak, arwah abah, angah ::.

.:: ni tempat 'lepak' hawa setiap petang...teman mama siram pokok bunga ::.

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi