Tuesday, November 17, 2009

**Tali & Gantung**



[baca dengan nada berpidato]

Ini bukanlah coretan utk mengalahkan sinopsis cerita Gol & Gincu, ini juga bukanlah acara hukum dan gantung, jauh sekali pengkisahan Elyana dan lagunya 'Main Tarik Tali', tapi ia adalah sebuah coretan perkongsian tentang tali & gantung, adakah sama dengan tali gantung??

Jangan diserabutkan minda dengan kata2 itu, jangan ditukarkan laman blog ini ke laman blog lain, terus dan terus lah membaca untuk kita sama2 berkongsi.... Berkongsi utk suatu definisi, yg mungkin mencetus kontroversi di kalangan mahasiswa mahasiswi.. Nah, ini lah wadah luahan empunya mimpi...

(mengigau jap hari ni, tibe2 teringat teks pidato juara kebangsaan 2006, shbt dari terengganu, maaf ye...senyum :-) jangan ambil serius ye ayat2 sy tu....utk menceriakn diri)

Salam perjuangan Islam buat shbt semua, Salam kemaafan juga yg kupinta. Bagaimana keadaan shbt2 buat masa ini ye?? Maaf sgt2, awl2 entry sy dh mengarut2..tibe2 teringat, tu yg 'mengarut' tu....

ok, jom serius kembali...rasanya dari tajuk saja shbt2 dh tahukn apa yg sy cb maksudkn. Tajuk entry ni terlintas dlm fikiran sy lepas menaip entry 'Ku Mencari Sakinah', gara2 tersedar sekejap tentang sesuatu...akan di detailkn selepas ni.

Sejak di tingkatan 2, sy mendengar perkataan 'tali Allah' ini..subjek agama Islam la yg membawa mengenal perkataan ini, ketika itu di ajar oleh Ustazah Norhafisah Yaakob, ustazah yg amat tegas, tp berhati mulia.

Ntah kenapa tangan ini tergerak untuk menaip entry ni.

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah...." Al-Imran : 103

Ayat itu yang menarik sy. Mungkin perkataan tali itu sendiri terlalu sinonim dgn diri kita, namun pengertian yang biasa2 je mungkin yang selalu dilampiaskn. Ada masa kita akur dengan 'kekuatan' tali tu, tapi ada masa kita tersungkur dek tersepaknya tali itu.

Tatkala tersepak itu, apa yang disalahkan??

Adakah seperti pasangan bercinta?? Si awek yang tersepat batu, si pakwe yang marahkan batu, "Kenapa 'kau' ada kat tengah jalan orang nie??", marah si pakwe tu tanda sayangkan kekasihnya. Tapi kita??? sy sendiri pula??erm....jom sama-sama kita renungkan.

Dalam pencarian bahan untuk saya muatkan dalam entry kali ni, sy terjumpa satu laman sesawang yang bagi saya cukup jelas dia menjelaskan tentang apa itu tali.

.::TALI::.

Terdiri daripada 4 huruf, T, A, L, I....ringkas, mudah di sebut, pendek, tapi kukuh, teguh, kuat. Bukankah itu menggambarkan serba sedikit tentang Islam?? Islam adalah agama yang mudah, tidak membebankan bagi hamba yang mengganggapnya sebegitu, dan bila di amal Islam dengan erti sebenar, akan menampakkan suatu kekuatan, keutuhan dalam diri yang takkan dimiliki dengan cara lain.

Subhanallah, Maha Suci Allah....cukup cantik Allah menyusun alam ini. Tali bukan hanya tali, tapi analogi hebat untuk menggambarkan 'kehebatan' agama ini.

Dalam laman sesawang yang sy jumpai itu, dia ada menceritakan tentang hakikat tali yang perlu diketahui setiap daripada kita...antaranya :-
1) tali adalah lurus
2) tali di buat daripada beberapa utas tali yang lebih kecil yang di pintal
3) tali adalah sesuatu yang kuat
4) tali mudah putus jika tidak diuruskan dengan baik
5) dua tali tidak boleh dipegang serentak oleh manusia

Boleh la sahabat mendalami hakikat tali ini dengan [klik di sini]....moga dapat berkongsi ilmu Allah ini.

Hakikat tali yang ke-5 itu, 'dua tali tidak boleh dipegang serentak oleh manusia' itu benar2 menarik perhatian sy. Rasa diri ini sedang diperli....

Teringat program motivasi yang pernah kami (sahabat2 anak2 pahang UKM) adakan di SMK Clifford, Kuali Lipis hari tu. Ada suatu malam tu, kami biarkan adik2 berjalan dgn keadaan mata mereka tertutup dan mereka hanya berpandukan 'tali' rafia yang dipegang mereka untuk capai destinasi mereka.

Ada fasi yang sengaja mengacau dengan 'memotong' tali tersebut, ada juga yang menghulurkan tali lain pada adik2 yang terpilih..ada yang terpengaruh, ada yang masih percaya dengan 'tali' asal mereka.

Bagi insan yang melihat seperti sy (sbb sy diamanahkn jadi urusetia dn tengah stand by utk malam muhasabah), mungkin agak kelakar, macam2 keletah, rasa kelakar... Itu realiti hidup..

Ye...Tali itu sekadar tali...tali rafia yang ntah berapa sen je segulung. Bagi insan yang melihat, ketawa adalah cara terbaik untuk meluahkn perasaan.

Mungkin ada sahabat kurang senang dengan cara sy, tp bg sy, sy suka bermain dengan analogi sbb dari situ 'capture' maksud sebenar bg diri sy.

Dan kisah prgm itu, bukan kisah sahaja.

Katakanlah ada sahabat kita yang diasak dengan 'tali' lain dalam realiti hari ini, apa tindakan kita? adakah masih ketawa seperti sy melihat adik2 di program tu? adakah kita akan memandang asakan 'tali' itu sebagai perkara yang serius.

Bg pengalaman peribadi, sy pernah melihat sendiri ada sahabat malah saudara sekampung yang berada dalam keadaan ini. Asakan 'tali' yang bertubi2 dituju ke arah mereka.

Ya Allah, kami hamba yang lemah. Duhai Tuhan yang membolak balikkan hati, teguhkanlah hati2 kami pada taliMu ini.

Sejauh mana tali yang telah diperturunkan dari satu ke satu generasi ini telah di gunakan kita. Adakah kita mengikat diri kita dengan tali ini sekuatnya, atau ikat sekadar cukup syarat untuk kepentingan diri?? erm.....masih banyak benda rupanya sy belum lunaskan sebagai umat Islam yang sebenar.

.::GANTUNG::.

Sy tinggalkan persoalan demi persoalan tu untuk kita sma2 refresh...rasa pulang paku buah keras je, sbb tak sikit banyak, point2 entry ni berpatah pada diri sy..masih banyak perkara utk dipertimbangkan diri ini...

Ye, tadi kisah tali,pasti ada pasangannya..mestila namanya gantung...hehe..(ada jg ek pasangan tali nie??ades, apa kinah nie...)

Sebut tntg gantung, sekali lagi kisah silam sy menjadi lukisan di fikiran sy tatkala ini. Sy amat merindui diri sy yg di matrik. Ada seorang sahabat pernah mengingatkn sy tntg tahap kebergantungan sy pada Allah. Sebab ada masa sy goyah dengan ujian yang mendatang...

Allah SWT berfirman bermaksud :

"Wahai manusia, sesungguhnya kamu semua fuqoro' (faqir dan memerlukan) kepada Allah dan sesungguhnya Allah itu Maha Kaya (tidak berhajat kepada sesuatu) lagi Maha Terpuji" [Fatir : 15]

Dikonkritkan lagi dengan firman Allah yang bermaksud :

"Allah adalah Tuhan yang bergantung kepadaNya segala sesuatu" [Al-Ikhlas : 2]

Benar, betapa hebatnya kita, Dia jg yg terhebat. Pergantungan ini bukan saja2 diciptakan utk kita semua bergantung pada Dia. Mungkin boleh dibuka sedikit demi sedikit minda kita.

Allah ciptakan kita dengan segala macam kelebihan. Tak kisah lah dalam bidang apa, tapi, pernah tak kelebihan tu dimanfaatkn untuk tali Allah?? Sbb dengan kelebihan yang ada, dengan nikmat pancaindera, nikmat akal yang ada, Allah nk kita berfikir tentang apa boleh di buat dengan tiap sesuatu itu.

Setelah kita berbuat sesuatu, apa yang perlu kita buat. Bukankah bergantung pada apa yang Allah sediakn untuk kita??? Natijahnya, Allah yang sediakan jalan, Dia yang susunkan onak untuk hambaNya berfikir, dan Dia yang menyediakan jalan kembali kepada hambaNya.

Setelah tali yang dijuntaikan kepada kita selama ini, mesti lah kita akan cuba 'bergayut' pada tali tu untuk naik ke atas. Takkan sekadar melihat tali tu?? Semoga Allah terus menghadiahkan hidayah dalam hati2 kita semua.

.:: TALI & GANTUNG ::.

Justeru, tali dan gantung adalah 'pasangan' yang ada chemistry yang tersendiri. Bukan la pasangan yang baru sahaja diwujudkan, tapi ikatan (hydrogen bond ke London forces ke van de waals ke apa ke) yang terbina tu sebenarnya mengajar kita sesuatu.

Jangan biarkan tali itu sekadar tali yang terus tergantung tanpa ada penggantungnya. Tapi bergantunglah pada tali itu selagi kita mampu untuk bergantung padanya, moga ia bukan tali gantung kita di dunia mahupun akhirat sana.


Salam muhibbah....moga shbt2 dapat sesuatu dari entry ni.

p/s: tegur2la andai ada khilaf sy di mana2

p/s: teruskan berkongsi ilmu ini...


No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi