Wednesday, November 25, 2009

**Jom Tanya Ustaz**

Salam muhibbah dari hari yang terus menyinari semua hamba2 yang terus beriman di bumi Allah ini. Macam mana dengan masa sahabat sekarang? Masih berkelapangan atau ala2 semput macam sy??

Kita masuk ke bab yang sebenar, baru2 ni, sy berkesempatan untuk meeting bersama sahabat2 dari Majlis Mahasiswa Anak Pahang (MAMPAN) di Kuantan pada ahad malam di IKIP utama. Meeting pada malam tersebut turut dihadiri Ustaz Khairul Anuwar Bin Abu Bakar, penyelaras MAMPAN.

Dalam meeting tersebut, terdapat beberapa agenda yang kami bincangkan, tpi bukan itu persoalannya di sini. Apa yang menarik perhatian sy tentang persoalan yang ustaz timbulkan tentang 2 soalan. Yang mana soalan2 ini diutarakan oleh kaum orang asli.

Al-kisahnya, dalam mengislamkan golongan orang asli, memerlukan pelbagai pendekatan, pelbagai medium untuk kita selami mereka. Tambaha pula, masayarakat asli hari ini bertambah kehadapan sedikit corak pemikiran mereka.

Ada seoang hamba Allah ni bertanya pada ustaz, 2 soalan. (ni ustaz anuwar yang ceritakan pada kami...)

Soalan pertama, sebagai orang Islam kita kena percaya Tuhan itu ada, wujud, tapi, tuan pernah ke tengok Tuhan...

Soalan kedua, kenapa orang perempuan tak boleh jadi imam??

Jeng2......

Suasana dalam bilik mesyuarat tu menjadi hangat sebentar. Ustaz cuba melobi soalan tu pada kami semua. Ustaz menegaskan pada kami, orang asli perlukan jawapan yang memerlukan logik akal..dia orang tak nak jawapan guna hadis ke ustaz tu kata ke ...dia perlukan macam bukti untuk dia percaya.

Puas juga kami memikirkan nya. Bilik mesyuarat tu senyap seketika. Andai sahabat2 diajukan oleh orang asli soalan yang sama, bagaimanakah shbt akan memberikan jawapan??

Ada shbt kami yang cuba menjawab soalan ke2...ustaz, kalau perempuan jadi imam, mesti la dia baca suara halus je, kemudian makmumnya pula lelaki, bila dah habis baca al-fatihah tu, masa sebut amin tu, kan dah garau jadinya..takut nanti terkejut..(shbt tu siap buat demo suara tu)..

Betul juga ye...

Kemudian sy pula mencelah, ustaz, untuk soalan yang pertama tu, kita guna analogi tampar tu boleh tak?? rasa sakit pun tak boleh nampak..tapi rasa pula sakit, nak tunjuk tak boleh.

Ustaz tidak menidakkan jawapan2 yang dilontarkan, tapi, dia menegaskan sekali lagi, orang asli perlukan jawapan yang boleh tercapai akal mereka sesuai dengan kehidupan mereka yang sangat patuh kepada kepercayaan yang boleh dilihat, dirasa...

Akhirnya, ustaz menceritakan kepada kami...

Untuk soalan pertama, kita tanya dia semula. Dia pernah tak jumpa moyang dia?? Tapi macam mana dia tahu dia ada moyang?? Mesti dia jawab, atuk dia pernah jumpa. Tanya lagi, atuk dia perna tak jumpa atuk kepada atuk dia?? Moyang kepada atuk punye atuk?? pernah tak?? Tapi macam mana dia tahu dia ada atuk, moyang, atuk kepada moyang, moyang kepada moyang dan segala bagai la....

Dia sendiri tak pernah jumpa kan, tp dia boleh percaya kewujudan salah silah dia apa semua. Jadi sama macam konsep ketuhanan ini.

Sekali dengar, agak kelakar, tp ini cara psikologi dengan orang asli, mereka perlukan contoh yang kalau boleh dari persekitaran mereka sendiri.

Untuk soalan kedua, kenapa perempuan tak boleh jadi imam...Kaum perempuan ni kan ada kelebihan iaitu diberi peluang untuk mengandung, jadi kalau perempuan mengandung jadi imam, macam mana dia nak sujud?? takut nanti tersungkur ke tergolek ke..cuba bayangkan perempuan mengandung nak sujud, kesianla kat dia...

Suasana dipecahkan dengan gelak tawa ahli mesyuarat...jawapan yang sangat 'comel' ustaz berikan untuk soalan tu.

Kalau kita, mungkin akan ada lagi hujah untuk kita tingkah alasan tu, tp dalam medan dakwah, we have to be in their shoe....bukan mudah untuk menerjunkan diri dalam bidang dakwah ni kan, moa kita terus menjadi 'duta' Islam di mana sahaja.

Salam perkongsian untuk bersama....

No comments:

Post a Comment

Jom berkongsi